zaterdag 5 augustus 2017

Van cijferbloem tot geheimschrift

Onderdeel vijf van de spelletjes (of letter E in het jaarplan) bundelt eigenlijk vier verschillende spelletjes met cijfers. Ik zet ze voor jullie op een rij.

De eerste week waag ik me samen met de kinderen aan een cijferbloem.
1ste week         cijferbloemen: klassikale uitleg en daarna individueel of in groep (6 blaadjes)


Wil je deze blaadjes ook graag gebruiken? Klik dan op onderstaande link.


De tweede week proberen we de rekenladder aan te vullen.
2de week          rekenladders: klassikale uitleg en daarna individueel of in groep (6 blaadjes)


Deze blaadjes kun je ook hieronder downloaden.


De derde week schotel ik de kinderen cijferzoekers voor.

3de week          cijferzoekers: klassikale uitleg en daarna individueel of in groep (6 blaadjes)



Ook deze raadsels kun je hieronder downloaden...



En in de vierde week doen we een poging om het geheimschrift te ontcijferen.
4de week          geheimschrift: klassikale uitleg en daarna individueel of in groep (eerste 6 blaadjes)



Ook zin om aan de slag te gaan? Klik dan snel hieronder!


Het is de bedoeling om eerst altijd samen op weg te gaan. Klassikaal proberen we tot een oplossing te komen. Daarna mogen de kinderen individueel of in groep aan de slag om nog meerdere raadsels tot een goed einde te brengen. Achteraf deel ik dan nog een aantal blaadjes uit zodat kinderen dit als extra taakje kunnen gebruiken.


Er worden telkens zes blaadjes per raadsel en per week uitgedeeld. Zo kunnen de kinderen eraan verder werken wanneer het voorblad ‘spelletjes’ ophangt. Dit voorblad is nog in de maak, dus kan ik dit nog niet delen. 
Als er kinderen zijn die geen blanco blaadjes meer in hun map hebben zitten, dan kunnen ze extra blaadjes rond geheimschrift vragen of zelf nemen (zie blaadje 7 tot en met 12 bij 'Geheimschrift').

2 opmerkingen:

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...