woensdag 2 augustus 2017

B staat voor BOGGLE

Een goeie twee jaar terug stond BOGGLE eigenlijk al op punt en toen schreef ik er hier iets over.
Je kunt terugkijken naar het oude bericht, maar ik herhaal met plezier nog even waarover dit spel gaat en welk materiaal je allemaal nodig hebt.

BOGGLE is een letterspel waarvoor je eigenlijk weinig materiaal nodig hebt. Letterkaarten en een schrijfblad, dat is alles en ik deel dat natuurlijk gratis met jullie.


Het schrijfblad kun je hieronder downloaden.

Ik ga als volgt te werk:
(Wil je weten wanneer ik dit plan, neem dan zeker nog eens een kijkje bij mijn jaarplan. Je kunt het terugvinden op mijn postje van 31 juli 2017)

1ste week         systeem uitleggen en samen voorbeeld maken (eventueel al in groepjes – nummer 1 van de week trekt de kaartjes) - Nummer 1 van de week is een 'klastaakje', maar dat lag ik jullie later wellicht nog uit
eventueel verbeteren en punten geven

2de week         per twee (aangezien iedereen op die manier eens kan winnen), eventueel verbeteren en punten geven

3de week         zie hierboven

4de week         zie hierboven

Dit spelletje kan na de maand uit het jaarplan zeker ook nog als klassikaal tussendoortje ingezet worden!


Het spelletje kan je een vaste plaats in je klas geven en dan is het misschien handig om deze titelkaartjes te gebruiken. Dit kun je boven de lettervakjes hangen zoals hieronder op de foto (deze is niet van mijn klas, bron: http://3rdgradesahoot.blogspot.be/).



Mijn titelkaartjes zien er als volgt uit...


Ik drukte ze in het rood en blauw af omdat dit de kleuren voor klinkers en medeklinkers zijn, maar uiteraard kun jij hier geheel je eigen versie van maken.
Wil je deze titelletters ook gebruiken? Klik dan op onderstaande link.

Om het spel te spelen heb je letterkaarten nodig. Zestien in totaal moeten er getrokken worden en dan kun je aan de slag. De letterkaarten maakte ik al enkele jaren terug en ik drukte ze af op twee kleuren. Zo leren de kinderen ook wat medeklinkers en klinkers zijn. Bij ons op school zijn ze rood en blauw omdat ze dit zo aangeleerd krijgen in de leesmethode van het eerste leerjaar.

De letterkaarten kun je uiteraard ook gratis downloaden!
Letterkaarten van A tot Z

Om de letterkaarten te verzamelen maakte ik een zak. In het begin van het jaar steek ik nog niet alle letterkaarten in die zak omdat bepaalde klanken nog aan bod moeten komen. Bijvoorbeeld de ieuw en eeuw,... Je kunt dus zeker opbouwen binnen dit spel.


Moest je nog vragen hebben rond dit spel, aarzel dan niet om hieronder een reactie achter te laten. Of stuur een mailtje naar het alom bekende adres gietjescorner@hotmail.com :).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...