vrijdag 17 februari 2017

Zelfgemaakte Egyptische kledij

Ik had het nu al drie keer over mijn act rond Egypte voor het schoolfeest, maar jullie hebben ook nog de kledij te goed. Ik baseerde me hiervoor op de volgende video.


Voor de koninginnen en koninginnen maakten we eigenlijk hetzelfde, gewoon in een ander kleur.

Voor de jongens een blauwe versie...



Voor de meisjes een witte versie...


Ik maakte gewoon een sjabloon van een cirkel voor het schouderstuk. 
Voor de kleedjes knipten we een lange strook stof. Daarin maakten we gewoon een gat voor het hoofd. Hier komt eigenlijk geen naaimachine aan te pas. We knipten wel met een kartelschaar zodat de stof niet al te veel uitrafelde.
De stof namen we ongeveer 35 cm breed, maar alles hangt natuurlijk af van de breedte van je kinderen. In de lengte kwam het kleed juist in het midden tussen de enkel en de knie.

Voor de meisjes maakten we ook allemaal een kroontje. Oorspronkelijk had ik het idee om een ronde gewoon met gouden papier te beplakken, maar mijn collega vond een printplaat om alle kronen van te maken.

Wil je ze ook gebruiken? Neem dan snel een kijkje op de volgende link.

Voor de opperkoning maakten we ook een soort kroon. Die zie je hieronder.


Wil je ook deze kroon gebruiken? Klik dan op onderstaande link.

Gelukkig kreeg ik bij dit huzarenstukje heel wat hulp van mijn collega. Hij knipte alle kledij op maat en hield zich ook bezig met de kronen. Daarom Floris, een welgemeende GROTE merci!

En dan hadden we uiteraard ook nog de mummies. Die kregen een pak waar ik letterlijk tranen voor heb gelaten. Het zweet brak me meerdere malen uit, echt waar. 
Ik vroeg aan de kinderen oude kledij en was van plan om daar stroken witte stof op te stikken.
Waar ik natuurlijk geen rekening mee had gehouden, is dat lakenstof niet rekt... met alle gevolgen vandien...

Gelukkig had ik wat hulpvaardige en meedenkende mensen om me heen en we kwamen tot het volgende resultaat...





Voor de 'hoeden' gebruikte ik oude mutsen. Ik bestikte ze met kleine stukjes stof. Dat ging behoorlijk vlot. Ik had zo'n twintig minuten per muts nodig.

Voor het lijfje was het de bedoeling om T-shirts te bestikken, maar dat lukte dus langs geen kanten. Is ook niet mogelijk als je logisch nadenkt. Ik sneed dan maar rechthoekige lappen stof, stikte die dicht en we sneden er een halsopening uit. Uiteraard stik ik de stukken niet helemaal dicht, anders kunnen de armen er niet meer door.

Voor de broek startten we met oude leggings. We hebben van alles geprobeerd, maar eigenlijk werkte er niets echt goed. Stroken werden er aan gelijmd, werden vast geniet, vast geplakt, met de hand genaaid, maar het leverde eigenlijk niet helemaal het gewenste resultaat op. Toch was ik al blij met hoe het eruit zag. Het zag er lang naar uit dat de kinderen geen broek zouden hebben :).







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...