zondag 5 februari 2017

Schoolfeest is geweest!

In januari bleef het wel heel erg stil op mijn blogje, maar dat had een goeie reden. De laatste zaterdag van de eerste maand van het jaar is er immers altijd ons jaarlijks schoolfeest. Door het slaaptekort van het afgelopen jaar en alle problemen rond mijn privé-situatie had ik het heel moeilijk om me op dat gebeuren te concentreren. Het thema lag nochtans al een hele tijd vast, maar ik vond maar geen goed nummer en ik kreeg echt niets uit de grond gestampt. Tot ik een oproep op Facebook plaatste... :).

Gelukkig had mijn duopartner al een land in mijn plaats gekozen en hoefde ik daar al geen beslissingen meer over te nemen. Aangezien ons jaarthema 'Reis rond de wereld' is, mocht iedereen een land uitkiezen. Voor het tweede leerjaar werd dat Egypte.

Het is de bedoeling om heel wat de delen zodat jullie eventueel ook meteen aan de slag kunnen, maar ik zal het toch wat opsplitsen in verschillende blogberichten. Anders moet hier vanavond nog te lang achter mijn computer blijven plakken.

Foto's van de pakjes kan ik voorlopig niet nemen aangezien het al te donker is, maar ik ga beginnen met de nummerkeuze en het concept. Dankzij iemand op Facebook kwam ik bij het volgende nummer. Bij deze een grote dank u wel want ik was wel blij met Michael Jackson :).


Ik splitste de klas in twee groepen op. Sommige kinderen waren koningen en koninginnen, andere waren mummies.
Aangezien wij met 28 kinderen deelnamen aan het schoolfeest koos ik voor 18 koningen en koninginnen en 10 mummies. Alle namen van de farao's en hun vrouwen gingen in een doos en er werden twee kaartjes getrokken. Op deze manier werd een hoofdkoning en hoofdkoningin aangeduid.

Ik verdeelde het lange nummer in een aantal stukken:
1. Mummies komen op en gaan in kisten liggen
2. De hoofkoning en zijn vrouw komen op het podium
3. Het podium wordt verduisterd en er wordt een stuk van de clip getoond
(intussen komen de andere koningen en koninginnen op)
4. De koningen en koninginnen dansen
5. De koningen en koninginnen gaan van het podium
6. De mummies kruipen uit de kisten en dansen
7. De koningen en koninginnen komen terug op en dansen met de mummies

Ik tracht de stukken zo goed mogelijk te omschrijven zodat jullie eventueel zelf met jullie klas aan de slag kunnen. Uiteraard mag je me ook altijd mailen indien je nog meer uitleg wenst of als je met wat vragen zit. 

Op het podium staat links en rechts achteraan een grote kist voor de mummies. 
Daartussen staan twee grote stoelen voor de farao en zijn vrouw. Die stoelen staan op blokken zodat de mensen hen goed kunnen zien zitten.


1''-35'': De mummies komen op, lopen wat rond en zorgen dat ze tegen seconde 35 in de kist zitten.
36''-1'02'': De hoofdkoning en zijn vrouw komen op het podium. Ze zwaaien even naar het publiek. Ze lopen een toertje op het podium en zorgen dat ze tegen 1'00'' op hun troon zitten.
Van 1'03'' tot 3'16'' wordt het videofragment getoond.
Vanaf 2'34'' komen alle andere koningen en koninginnen op (in het donker). Het publiek kijkt nog altijd naar de clip. De kinderen komen in duo's op en gaan op een vaste plaats staan. Ik verspreidde de kinderen over het podium.
Het werd zoiets...

          met hier achteraan KIST -           TROON -         TROON -               KIST
en dan alle andere koningen en koninginnen ervoor

Alle kinderen komen op met hun gezicht naar achter. Ze zetten hun handpalmen tegen elkaar en houden ze voor hun borstkas.

3'16'': Filmfragment wordt stopgezet en hoofdkoning en hoofdkoningin schrikken (net zoals in de clip)
Vanaf 3'17'' draaien alle koningen en koninginnen met hun gezicht naar het publiek. Ze doen dat in een bepaalde volgorde. Hieronder zie je hoe. Dit duurt tot 3'28''. Hun handen blijven voor hun borstkas.


3'29'' -3'46'': Op 3'29'' hoor je drie klanken. Het is pas na die drie klanken dat de kinderen hun handen omhoog steken. Ze blijven samen (met de handpalmen tegen elkaar) en ze steken ze vier tellen in de lucht.
Daarna vouwen ze de handen open en zetten ze in een hoek (zie video hieronder) - vier tellen
Handen in een hoek naar beneden vouwen - vier tellen
Handpalmen onderaan tegen elkaar vouwen - twee tellen
Handen voor de borstkas - één tel
Handen boven het hoofd - één tel
Handen in een hoek vouwen - 4 tellen
Handen in een hoek naar beneden vouwen - vier tellen
Handpalmen terug tegen elkaar (onderaan) - vier tellen
Handpalmen voor de borstkas - één tel
Handpalmen laten opengaan zoals een bloem - drie tellen

Als dit echt Chinees lijkt, dan moet je naar volgende video kijken :). Deze met muziek vind ik natuurlijk niet meer terug, maar het gaat over de bewegingen. Ik denk dat je er al een heel eind mee komt. De bewegingen die ik hierboven beschreef zie je tussen 26''-44''. 


3'47''-4'05'': voor dit stuk gebruik ik ook een danspasje uit de video hierboven. Het gaat om haar, niet om hem. Het is het stuk tussen 44'' en 1'01''.
Ik verwoorde het bij de kinderen op deze manier...
Hoog - hoog - strekken - plat: 2 x 4 tellen (kinderen blijven wel stil staan en stappen niet)
Zwemmen - toe - open - toe: 2 x 4 tellen (kinderen blijven ook hier staan)
Hoog - hoog - strekken - plat: 2 x 4 tellen
Zwemmen - toe - open - toe: 2 x 4 tellen

4'05''-4'24'': twist, alweer gebaseerd op de video hierboven. Zie 1'01''-1'19''.
Meisjes beginnen laag, jongens hoog en na 8 tellen wordt er gewisseld - 4 x 8 tellen

Aangezien ik nu al een heel groot stuk heb getypt en ik mijn blogpost nooit al te lang wil maken, hou ik het volgende deel voor de volgende keer. Hopelijk inspireer ik jullie ook hiermee!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...