woensdag 22 februari 2017

Klassikaal belonen mag ook!

Een paar weken terug deed ik nog eens heel mijn beloningssysteem uit te doeken. Heb je dat gemist? Kijk dan zeker eens onder de volgende link.

Mijn collega in het vierde leerjaar werkt echter ook met een goed beloningssysteem en dat bracht me weer op ideeën. Individueel belonen is leuk, maar om wat aan de klassfeer te schaven, is het misschien ook handig om de kinderen klassikaal te belonen. Daarom bedacht ik het volgende...

Een hele tijd terug maakte ik al eens drie letters: SST. Dat ideetje zag ik ergens op Pinterest voorbij komen. Vorig jaar deden deze letters echt hun werk. Toen zaten de kinderen voor tien uur per week met 33 in de klas en dan was het soms onbegonnen werk om erboven te raken als je iets wenste te zeggen. Je hoefde toen maar één letter weg te nemen en de leerlingen begrepen meteen dat het stiller moest. Dit jaar zette ik het idee door, maar ik had het gevoel dat het te vaak los stond van mijn andere klaswerking. Nu heb ik iets bedacht al alles aan elkaar te linken.

Ik begon dan ook met mijn SST te pimpen... :).


Ik maakte drie letters, maar plakte er duimen in. 
Wil je ook deze letters gebruiken? Klik dan snel op onderstaande link.


Alle drie de letters hangen elke morgen aan het bord. Van het moment dat het te rumoerig wordt, verdwijnt er een letter. Een letter kan uiteraard ook terug geplaatst worden als de leerlingen opnieuw hun best doen. Zijn alle letters weg, dan krijgen de kinderen een extra huistaakje. Tot nu toe gebeurde dat eigenlijk heel erg zelden. Blijven alle drie de letters hangen, dan verdienen de kinderen een grote (klassikale) groene duim.


Wil je deze grote, groene duimen gebruiken, klik dan hieronder.

De duimen verzamelde ik zoals gewoonlijk weer in een bijpassende doos.



Wil je deze doos ook graag voorzien van een label? Klik dan op de volgende link.

De kinderen zijn met zestien in de klas en ik tekenende dan ook 16 hokjes op het bord. Je beslist hier natuurlijk zelf hoeveel grote duimen de kinderen moeten verdienen voor ze een beloning krijgen.
Ik vulde een grote glazen bokaal met verschillende verrassingen. Die werden vooraf met de klas doorgenomen. Zo hadden ze ook nog de kans om zelf een verrassing te verzinnen. Deze werden dan ook nog toegevoegd aan de bokaal.


De klassikale verrassingen typte ik allemaal uit, overliep ik dus met de kinderen, knipte ze los en stopte ze in een doorzichtig doosje. Deze potjes stopte ik allemaal samen in bovenstaande bokaal.


Uiteraard zijn er hier nog heel wat andere mogelijkheden en kunnen de verrassingen wat aangepast worden aan de leeftijd van je klasgroep. Wil je toch aan de slag met bovenstaande verrassingen? Dan kun je deze uiteraard ook downloaden! Klassikale beloningen

Ik wens jullie nog een hele fijne woensdagnamiddag!





2 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Ik ga voor mijn klasje volgend jaar zéker de SSt-letters uittesten, super idee! Dankjewel om te delen, is lief!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey!
    Leuk idee!
    Blijven de groene duimen steeds of begin je elke week terug met 0 duimen?

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...