zaterdag 11 februari 2017

Do you remember - deel 2

Vorige zondag had ik het al over mijn nummerkeuze voor het schoolfeest. Ik deed dan al een stuk van de dans uit de doeken en daar doe ik vandaag mee verder.

Wij werkten met het tweede leerjaar rond Egypte en we kozen voor het nummer 'Remember the time' van Michael Jackson.


De dans tot 4'24'' kun je vinden op mijn bericht van zondag 5 februari. Heb je het gemist? Klik dan op de volgende link: Schoolfeestnummer - deel 1.

Vanaf 4'24'' zijn er weer 4 keer 8 tellen tot 4'41''.
In de eerste acht tellen is het de bedoeling dat alle groepjes in een rij gaan staan en dit van achteraan tot vooraan op het podium. Alle jongens gaan op een rij staan (naast elkaar) en alle meisjes doen dit ook. Iedereen staat met z'n gezicht naar zijn partner gedraaid. Dus de duo's staan voor elkaar.
De volgende acht tellen doen duo per duo hun handen in de lucht. De handpalmen van de duo's moeten elkaar raken. Op die manier maken ze een poortje. Op tel één gaan de handen van het achterste duo in de lucht, daarna de handen van het voorlaatste koppel,... Tegen het einde van de acht tellen zijn er 8 poortjes gemaakt.
De volgende 16 tellen wandelen de hoofdkoning en hoofdkoningin door de poortjes. Ze kunnen dit rustig doen want ze hebben ruim de tijd. Bij de 16de tel zorgt de hoofdkoningin dat zij voor de rij meisje staat. De hoofdkoning staat uiteraard voor de jongens.

4'41''- 4'54'': 3 keer acht tellen.
Helemaal in het begin (dus op 4'41'') laten de jongens en meisjes (die poortjes maakten) de handen los en draaien ze zich een kwartje en dus naar voor. Alle jongens staan nu achter elkaar in één lange rij, alle meisjes bevinden zich achter de hoofdkoningin.
De hoofdkoning vertrekt bij 4'41'' naar de ene kant, de hoofdkoningin kiest de andere richting. Iedereen volgt en het is de bedoeling dat er een kring wordt gemaakt. 
De kinderen hebben daar acht tellen voor.
Bij de volgende acht tellen doen de kinderen hun rechterhand omhoog en houden die samen in een punt (een piramide). De jongens hebben dus een kring en de meisjes.
Bij de volgende acht tellen draaien de kinderen van kant en doen ze hun andere hand (dus hun linkse) in de lucht. Ze blijven wel in een kring stappen.

4'54''-5'03'': 2 keer acht tellen.
Kinderen hebben 16 tellen de tijd om hun nieuwe positie (na het kringlopen) in te nemen. 
Je geeft de duo's een plaats op twee rijen. Per koppel staat het meisje vooraan, het jongetje achteraan.
De achterste rij staat eigenlijk altijd tussen de voorste rij, zodat iedereen gezien wordt.


5'03''-5'17''
De meisjes staan vooraan en zetten hun rechterarm in een hoek (naar boven), de handpalm naar beneden gedraaid. De handpalm bevindt zich ongeveer op de hoogte van hun hoofd. 
De jongens doen hetzelfde met hun linkerarm. 
De meisjes stappen naar rechts, terwijl de jongens naar links stappen en het is de bedoeling dat ze een aantal keer een vierkant maken. Meisjes stappen dus allemaal tegelijk naar rechts, dan naar achter, dan naar links en dan naar voor. 
Jongens stappen allemaal tegelijk naar links, daarna naar voor, dan naar rechts en dan naar achter.
Dit vierkant wordt herhaald tot 5'17''. 
In het begin is het niet makkelijk om de kinderen dit aan te leren, maar na een poosje krijg je een heel mooi effect!

5'17''-5'35''
Alle duo's draaien zich weer om (per duo) en gaan van het podium. Jij kan hier de volgorde bepalen.
De hoofdkoning en hoofdkoningin gaan weer op hun troon zitten.

5'35''-5'52''
Zoals je in het vorige bericht over het schoolfeest kon lezen, liggen er ook al een aantal minuten tien mummies in twee kisten. Uiteraard mogen deze ook nog mee dansen.
Opmerking: De kisten hebben geen deksel waardoor de kinderen makkelijk in en uit de kisten kunnen kruipen.
Binnen deze 17 seconden hebben ze tijd om uit de kisten te kruipen, om even op het podium rond te dwalen en hun danspositie in te nemen.

5'52'' - 6'10''
De kinderen staan in een opstelling die een piramide moet voorstellen.
Aangezien ze met tien zijn, moeten er twee kinderen in de punt staan.


De kleinste van de mummies staat helemaal vooraan. Achteraan staan de grootste. De kinderen staan hier meteen met hun gezicht naar het publiek (er wordt niet meer gedraaid).
Je hoort hier opnieuw dezelfde drie klanken als bij het begin van het dansgedeelte van de koningen. We herhalen dan ook identiek hetzelfde met de mummies als wat we dansten met de koningen en koninginnen.
Na de drie klanken steken de kinderen hun handen omhoog. Ze blijven samen (met de handpalmen tegen elkaar) en ze steken ze vier tellen in de lucht.
Daarna vouwen ze de handen open en zetten ze in een hoek (zie video hieronder) - vier tellen
Handen in een hoek naar beneden vouwen - vier tellen
Handpalmen onderaan tegen elkaar vouwen - twee tellen
Handen voor de borstkas - één tel
Handen boven het hoofd - één tel
Handen in een hoek vouwen - 4 tellen
Handen in een hoek naar beneden vouwen - vier tellen
Handpalmen terug tegen elkaar (onderaan) - vier tellen
Handpalmen voor de borstkas - één tel
Handpalmen laten opengaan zoals een bloem - drie tellen

Als dit echt Chinees lijkt, dan moet je nog eens naar de volgende video kijken :). 
De bewegingen die ik hierboven beschreef zie je tussen 26''-44''.


We kwamen vandaag alweer een heel stuk verder, maar er komt nog een behoorlijk ingewikkeld stukje voor de mummies aan. Dat hou ik voor de volgende keer! Blijf Gietjes Corner dus zeker in de gaten houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...