dinsdag 6 december 2016

Nieuwjaarsbrieven van vorig jaar

Ik ging even op zoek naar mijn nieuwjaarsbrieven van vorig jaar en wat merk ik? Ik deelde ze nog niet op mijn blog! Dan is het meer dan tijd! Ik maakte wel nog geen lesfiche, maar ik probeer in het kort zo goed mogelijk uit te leggen hoe ik tot het volgende resultaat kwam.



  1. Eerst en vooral werd er een achtergrond met waterverf geschilderd. De kinderen kiezen een aantal kleuren en beschilderen een wit tekenblad met een spons.
  2. Daarna maken ze pinguins uit zwart, wit en oranje papier. Dat gaat eigenlijk behoorlijk goed in een tweede leerjaar. Uiteraard geef ik een voorbeeld aan het bord en dan gaan de kinderen in groepjes aan de slag.





















(Verder nummeren lijkt me niet meer te lukken, dan worden het maar bollen... :)) 
  • Voor elke pinguïn maken de kinderen ook een ijsschots. Deze tekenen ze eerst op wit papier en daarna kleuren ze de onderste boord wat blauw (met wasco).
  • De ijsschots wordt op de achtergrond gekleefd.
  • De pinguïn krijgt een plaatsje op de ijsschots.
  • De pinguïn wordt versierd met van alles. Je kunt het zo gek niet bedenken. Een sjaal, een muts, een aantal knopen, een jasje,...





















  • Het geheel wordt een klein beetje kleiner gemaakt zodat het werkje op een gevouwen A3-blad bevestigd kan worden. Op die manier zie je nog een randje van het gekleurd blad. Kinderen mochten hier het kleur kiezen.
  • Aan de binnenkant van het geplooid A3-blad wordt de geschreven nieuwjaarswens geplakt.

Hopelijk raken jullie geïnspireerd door dit voorbeeld :).
Dit jaar laten we de pinguïns achterwege en staan de sneeuwmannen centraal. 
Ik vertel je er later zeker nog meer over!
Tot morgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...