zaterdag 3 september 2016

Nu ook Stiltontas tot in de puntjes!

Het wordt misschien wel het jaar van de afwerking. Ik zette al heel wat op touw en bedacht heel wat interessante (maar o zo omslachtige) materialen en werkvormen, maar ik vond meestal de tijd niet om iets af te werken. Sommige initiatieven bleven gewoon liggen en ik moet zeggen dat dit soms wel wat op mijn zenuwen begint te werken. Nu ik hier heel wat uurtjes alleen moet slijten, blijft er wel wat tijd over om nog wat achter mijn bureau te kruipen. Ik hoef je niet uit te leggen dat ik het anders zou willen, maar we kunnen er maar het beste van maken. Bij deze een Stiltontas tot in de puntjes :).

Ik vertelde jullie hier eerder al eens over dit initiatief, maar ik herhaal het graag nog eens. Binnen mijn klasthema ging ik op zoek naar een passende rugzak.


Deze tas stopte ik vol met Geronimospullen; een kwartet, een puzzel, een lees-, luister-, knutsel-, sprookjes- en kookboek en een etui met heel wat schrijfgerief, 

Elke woensdag krijgt een kind van de klas de tas mee en dus start ik er dit jaar op 7 september mee.
Ik maakte deze vakantie ook een lijst zodat ik weet wanneer de rugzak met wie meegaat. Zo kan er geen discussie ontstaan en weet ik ook altijd wie al geweest is en wie nog niet.


Wil je de lijst graag gebruiken? Dan kan je die hier downloaden!

Vorig jaar introduceerde ik ook iets nieuws. De tas wordt immers ook aan mijn actuales gekoppeld. Daar vertelde ik eerder ook al iets meer over. Gemist? Klik dan snel even op de volgende link.
Ik maak gebruik van een fototoestel en van een schrift dat er als volgt uitziet.



De blaadjes voor het schrift kun je hier downloaden!

Een vernieuwing dit jaar is dat ik de eerste keer zelf voor reporter speel. Op die manier kunnen de kinderen zien wat er allemaal kan binnen dit luikje van de tas. Ik ga gewoon op zoek naar interessante dingen op school of ver daarbuiten en kleef enkele foto's en artikels in het schrift. Zo kunnen de kinderen doorheen het jaar altijd eens terugbladeren tot bij mijn speurwerk.

Om alles te verduidelijken naar de ouders toe, maakte ik ook een brief op. Ik deelde die ook al eerder op Gietjes Corner, maar ik paste ook dit blaadje een beetje aan. Download snel hier



En dan heb ik er dit jaar nog één iets aan toe gevoegd. In de tas zitten er ook kopieerblaadjes uit een kleur- en spelletjesboek van Stilton. Die verzamelde ik allemaal in een bijpassende map. 



Het is echter zo dat de kinderen de gemaakte blaadjes meestal lieten zitten en dat werd dan een kluwen van mapjes en ingevulde oefeningen waardoor de blanco bladen amper nog te vinden waren. Daarom voegde ik dit jaar nog een extra briefje toe.


En dit briefje kan je dan weer hier downloaden!

Zo, nu heb ik ALLES rond de Stiltontas met jullie gedeeld en kunnen jullie eventueel zelf aan de slag. Ik wens jullie alvast allemaal een fijne (en productieve) zondag toe!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...