zaterdag 4 juni 2016

Geheugenpaleis, een tip om lijstjes op te slaan

Met de examens en toetsen voor de deur is het tijd om een handige tip te delen. Uit het hoofd leren is niet altijd makkelijk en iedereen moet het ooit wel eens in z'n leven doen. Ik had het geluk dat ik dat behoorlijk graag deed, maar ik kwam ook wel eens dingen tegen die er echt helemaal niet in gingen. Dan liep je zo een uurtje gefrustreerd rond en probeerde je het later op de dag nog eens opnieuw. Er bestaan echter wat tips om het beter in je hoofd te (d)rammen. Zo maakte mijn vriend tijdens mijn studies soms een grap of een verhaal rond een bepaald onderwerp. Gegarandeerd wist ik de volgende dag het antwoord op een vraag uit dat hoofdstuk. Voor de kinderen in het lager is het ook handig om hen mee te geven dat ze zelf beelden in hun hoofd moeten vormen. Op die manier creëren ze een aantal kapstokken waar ze hun leerstof aan kunnen ophangen. Misschien moeilijk om klassikaal uit te leggen, daarom deze video vandaag. Hij verklaart veel in één keer!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...