zaterdag 14 mei 2016

Een eerste lesfiche schrijven (en dat er nog vele mogen volgen)

Ik dacht van gewoon even wat lesfiches te maken en er een tiental per dag te produceren. Had ik mezelf even overschat! Voor ik het wist zat ik bijna de volle zes uur aan een lesje van 50 minuten. Wat is het toch heerlijk om perfectionistisch te zijn ;). Heel realistisch is dat niet als je weet dat je voor een dag toch een zestal lessen van 50 minuten moet voorbereiden. Maar ach, we hadden vorig weekend wat vrije dagen en ik mag toch niet al te lang in de zon met een bleek velletje ;).

Bij deze dus mijn eerste lesfiche schrift. Je zult het merken, ik werk altijd met hetzelfde sjabloon en dit kreeg je vorige dinsdag van mij al cadeau. Ik vind het een handig ding waar je heel veel tegelijk op kwijt kan. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vertellen dat ik mijn eerste fiche wat lang vind en ik was eigenlijk van plan om hem wat in te korten. Nu heeft het meer weg van het uitschrijven van een handleiding, maar achteraf gezien kan ik (en mijn leerlingen) er maar voordeel bij hebben. Ik weet exact waar ik naartoe wil en de lesfiches zijn heel erg makkelijk door te geven aan collega's. Het zullen dus allemaal goed uitgeschreven, degelijk onderbouwde lessen zijn (hoop ik) :).

De eerste les ziet er als volgt uit...


Maar omdat dit eigenlijk weinig zegt, geef ik je meteen ook een downloadlink!

Alle bijlages die bij de les horen, krijg je ook meteen cadeau! Een aantal dingen passeerden hier al eens de revue, andere dingen zijn volledig nieuw. Pas op, niet alles is van mijn hand. Ik gebruikte ook hier en daar wat afbeeldingen van het net of uit andere handleidingen.


Waarbij ik niet voor een klassiek doel koos, maar wel voor een roos. Dit symbool komt bij elke les terug want het is de bedoeling dat ik de doelen voor de les vermeld én dat de kinderen die doelen op hun werkblad ook gaan evalueren! Dit zul je zien op het oefenblad dat bij deze les hoort!



Met deze afbeelding (maar dan zonder mond) is het de bedoeling dat de kinderen hun eigen werk beoordelen. Wat vinden ze van hun eigen werkblaadje? Het gaat hier vooral om het vormen van de letters en woorden. De bedoeling is om er later nog een klein stapje aan toe te voegen. Leerlingen zullen er dan bij moeten schrijven waarom ze zo'n mond tekenden.



Deze afbeelding komt uit de handleiding Karakter en is een steun voor de beelddenkers in je klas. Ook bij het aanleren van de hoofdletters is deze wandplaat zeker inzetbaar!



Deze wandplaat deelde ik hier eerder al en gebruik ik al een tijdje in de klas. Ik wil hem nog vaker gaan inzetten zodat die potloodgreep en schrijfhouding doorheen het jaar steeds beter worden. Aan de hand van het evaluatieblad (dat ik hier eerder deelde) hoop ik eindelijk wat resultaat te boeken.



Aan de hand van het bovenstaande werkblad kunnen de kinderen de letters afzonderlijk gaan inoefenen. Ik zal alle letters één keer voorschrijven en dit zowel voor de links- als rechtshandigen. Blijkbaar zijn er wel 28 lijntjes in plaats van 26 (zie ik nu), maar beter te veel dan te weinig denk ik dan :).



Ook dit blad toonde ik hier eerder al. Het is de bedoeling om de figuur haar te geven en dit in de vorm van je eigen naam.

De teksten van de liedjes en versjes heb je ook nodig als dit wordt geworpen tijdens de instap, maar die deelde ik eerder al en vind je makkelijk terug onder het tabblad 'Schrijven'


Heb je nog vragen bij mijn manier van werken of zie je ergens een fout staan? Laat het me dan zeker weten. Ik ben heel benieuwd naar jullie mening en eventuele feedback!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...