donderdag 5 november 2015

Een herfsttafereel schilderen!

Ik wilde er eerst een fiche van maken voor ik het hier aan jullie toonde, maar ik weet niet of ik meteen tijd vind voor een lesvoorbereiding alias stappenplan dus toon ik jullie mijn schilderwerkjes rond de herfst gewoon zo. Op die manier kun je toch alweer een idee op doen zonder dat je opnieuw een halfjaar moet zitten wachten op iets dat ik ooit eens had beloofd :).

Met mijn kinderen uit het tweede leerjaar schilderde ik een herfsttafereel. Ik wilde het ietwat klassiek houden, maar ik wilde ook dat de kinderen er iets mee leerden. Daarom koos ik voor een aantal beperkingen. Sommige kinderen hadden hier wat moeite mee, maar ik ben wel heel tevreden met de resultaten!

Eerst en vooral moest de achtergrond worden geschilderd.
* De kinderen kozen weer een hoogte voor een horizonlijn en hielden die in gedachten (ze hoefden deze niet te tekenen).
* Boven deze lijn moest alles in het blauw geverfd worden, onder die lijn met oranje.
* Ze kregen hiervoor een spons, geen borstel. Met een spons kan er niet alleen snel worden gewerkt, er kunnen ook structuren op het blad aangebracht worden. Zo kun je door het draaien met de spons wolken proberen weer te geven.
* Kinderen kozen zelf de schakering blauw en oranje. Sommigen werkten er heel veel zwart door, anderen gooiden er dan weer een klak wit in.
* Eens de achtergrond klaar was, moest die eerst drogen.

Na de achtergrond was het tijd voor de kale boom.
* Ik liet eerst een aantal bomen zien. Deze werden besproken. Hoe zien bomen er in de winter uit? Zijn alle takken even dik? enz.
* Kinderen dachten na over de plaats van hun boom: in het midden, links of rechts?
* Met bruine wasco's tekenden we de boom op ons blad.

Blaadjes maakten het geheel af.
* Elk kind kreeg een zwarte stift.
* Met die zwarte stift tekende kinderen nerven. Ofwel tekenen ze enkel de hoofdnerf van het blad ofwel alle nerven. Let er hier wel op dat de nerven niet plat zijn, maar eerder gebogen. Dan lijkt het alsof de bladeren naar beneden komen.
* De kinderen kleurden rond de nerven met een wasco. Hiervoor gebruikten ze uiteraard typische herfstkleuren.

Klinkt alles je wat vaag, dan zijn er hier verduidelijkende foto's :) ...
Ik voorzag de werkjes nog van een kader en een strook met titel en een met hun naam. Want een echte kunstenaar laat nu eenmaal zijn handtekening achter!





















Ik weet dat mijn tijden wat door elkaar lopen, maar ik laat het zo staan. Ik geraak er even geen wijs meer uit. Vergeef het mij :).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...