dinsdag 31 maart 2015

Een naamliedje maken op DISCO van Ottawan

Ik heb er voorlopig nog geen lesfiche van, maar ik vond het wel een leuke les. Daarom wil ik deze nu al met jullie delen. De voorbije weken was het Jeugdboekenweek en bij ons stond 'Duupje' centraal. Wij starten zo'n projectweek altijd met een leuke opener over de klassen heen. De werkgroep zorgt dan voor een start waarna de leerlingen een opdracht krijgen. Duupje is nu niet meer zo bekend, maar in 'onze tijd' stond de strip in Zonneland, bestond er een boek en kon je ook filmpjes op televisie zien. Aangezien Duupje ook iets met humor te maken heeft, was de link met de Jeugdboekenweek snel gemaakt.

Als opdracht moesten de kinderen Duupje op een muzische manier verwerken. Aangezien de meeste een filmpje maakten of iets anders rond drama of beeld deden, wilde ik wel mijn pijlen op het subdomein muziek richten. Ik vond het niet echt makkelijk, maar ik kreeg in het weekend een geniale ingeving. We zaten in de auto en plots hoorde ik het liedje 'Disco' van Ottawan.


Daarop baseerde ik mijn liedje rond Duupje. Ik weet dat dit nu niet echt bruikbaar meer is aangezien de Jeugdboekenweek al voorbij is, maar het liedje kan zich wel lenen om er een naamlied bij te maken. Er is wel één voorwaarde. De naam moet vijf letters hebben. Van het moment ik nog een ander liedje vind om er een naamlied van te maken (met meer letters), dan laat ik het hier zeker weten!

Het lied zit behoorlijk simpel in elkaar waardoor het heel snel geleerd kan worden. De bedoeling is om woorden bij de letters van de naam te vinden en die dan in de tekst te plakken.

We doen dit als volgt...

4 x de letters afzonderlijk (bijvoorbeeld: D U U P J E)

Volgende 4 x
Meisjes: letters afzonderlijk (bijvoorbeeld: D U U P J E)
Jongens: hij is Duupje (4 keer)

Hij is d...
een beetje dom...

Hij is uu...
het uur vergeten...

Hij is p...
wat een pech...

Hij is j...
soms jaloers...

Hij is e-e-e

Je kunt het telkens over dezelfde naam hebben, maar dit stukje hierboven komt een aantal keer aan bod zodat er variaties mogelijk zijn. Je kunt verschillende namen verwerken of je kunt meer eigenschappen van een welbepaalde persoon naar voor laten komen.

Alles werd bij ons gezongen op de karaokeversie van het bovenstaande liedje. Ik gebruikte daarvoor de volgende video...


Heel veel plezier met deze werkvorm. Kan leuke resultaten opleveren denk ik. Onze school was ook enthousiast wat onze Duupje-versie betreft :).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...