maandag 16 februari 2015

De eerste drie woordzoekers voor de spelletjesdag

Een hele tijd geleden sprak ik hier eens over spelletjes. Toen had ik het zelfs even over didactiek en toonde ik jullie een hele reeks sudoku's. Intussen zette ik die al in mijn klas in op donderdagavond, maar ik moet terug nog wat regelmaat vinden. De bedoeling is eigenlijk om één dag in de week als spelletjesdag te houden en in het laatste kwartier van de dag dan een leuk spelletje aan te leren. Ik denk hier niet echt aan een gezelschapsspel, maar eerder aan een raadsel of een puzzel.

De donderdag is voor mijn kids een lange dag want er is op die dag geen turnen of zwemmen. Daarom doopte ik donderdag om tot spelletjesdag. Intussen hebben ze de sudoku's tot 6 behoorlijk onder de knie en ik moet zeggen dat ook mijn minder goeie rekenaars genieten van dit raadsel. Zij zien het als een spelletje en ze beseffen eigenlijk niet hoe hard ze hier aan hun inzicht aan het werken zijn.

Naast de sudoku's wil ik uiteraard ook nog heel wat andere dingen doen. Dit jaar begon ik nog maar met dit idee waardoor nog niet alles op poten staat, maar ik wil deze vakantie nog het een en ander uitwerken. Gisteren maakte ik al een aantal woordzoekers. Dit heeft nu niets meer te maken met cijfers en figuren, maar des te meer weer met inzicht. Je merkt dat sommige kinderen het heel moeilijk hebben om de opgegeven woorden te vinden. Daarom wil ik ze ook hier weer mee op weg nemen zodat ze de 'kneepjes van het vak' leren en niet meer zo snel gefrustreerd raken als ze iets niet vinden.

Ik maakte er al binnen de thema's 'feest', 'tijd' en 'dieren van de dierentuin'. De opmaak ziet er telkens gelijklopend uit en alle woordzoekers werden gemaakt met deze site. Ik haalde daarnaast mijn inspiratie bij een boekje van uitgeverij 'De Ballon'.


Wil je een van de woordzoekers gebruiken? Kijk dan snel even hieronder. Ze zijn gratis te downloaden!
Dieren van de dierentuin
Feest
Tijd

Wil je zelf aan de slag of heb je een welbepaalde woordzoeker nodig? Blijf dan Gietjes Corner volgen of surf snel naar woordzoekermaken.org.

Naast de woordzoekers en de sudoku's is het ook nog de bedoeling om kruiswoordraadsels te maken en zou ik de kinderen heel graag leren dammen. Je kunt hier alle evoluties blijven volgen en uiteraard stel ik dan het gemaakte materiaal gratis ter uwer beschikking!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...