vrijdag 23 januari 2015

Toepassingen over de klassen heen

Voor de eerste keer hebben wij toepassingen over de klassen heen gegeven. We merkten in het verleden dat heel wat kinderen moeite hebben met dit vakonderdeel van rekenen, maar dat er ook leerlingen zonder hulp aan de slag kunnen. Daarom besloten mijn collega in 2B en ikzelf om drie groepen te maken voor de lessen toepassingen. Zo hebben we een aantal kinderen die alleen kunnen werken, sommigen die wat extra hulp kunnen gebruiken en dan een aantal die volledig terugkeren naar de basis.


Ik moet zeggen dat het voor de kinderen motiverend werkt om even in een andere ruimte te mogen zitten of om een halfuurtje les te krijgen van een andere juf of meester. De eerste keer beviel ons erg goed en we zijn dan ook van plan om dit wekelijks (of tweewekelijks) in te lassen.

Wij werkten op de volgende manier:

* Groep 1 werd in duo's verdeeld en ging zelf aan de slag zonder extra uitleg. Uiteraard kun je de kinderen hier ook alleen laten werken of in groepjes van drie of vier.
In deze groep zijn de kinderen het snelst klaar waardoor er zeker voor extra werk moet worden gezorgd. De eerste keer deden wij dit nu niet en toen de eerste groep van groep 1 klaar was, zijn we de les gestopt. Naar mijn aanvoelen was dat nu misschien iets te snel waardoor ik op zoek wil gaan naar andere goeie vraagstukken en toepassingen. We kunnen hierbij werken met gewone werkblaadjes, maar misschien moeten we gelamineerde oefeningen met een uitveegbare stift voorzien. In de toekomst hou ik jullie zeker op de hoogte van onze evolutie!

* Groep 2 zat bij mij en wij werkten de oefeningen volledig klassikaal geleid af. Ik liep voortdurend rond zodat ik kon bijsturen waar dat nodig was. Uiteraard kun je hier nog gaan differentiëren. Ik merkte dat een paar kinderen met de eerste uitleg al aan de slag konden, maar dat anderen zich dan weer klemreden op een aantal vragen. Sommige leerlingen liet ik dan individueel verder werken, de anderen luisteren nog een tweede keer naar de uitleg.
Het komt er hier op neer dat er heel wat interactie is tussen de leerkracht en de leerlingen, maar het kan uiteraard ook tussen de leerlingen zelf. Het zou kunnen dat er in de toekomst ook hier - af en toe - in duo's wordt gewerkt.

* In groep 3 zitten onze zwakste rekenaars en die krijgen eigenlijk een stukje bijles. Voorlopig krijgen ze even geen toepassingen meer voorgeschoteld omdat ze nog wat extra tijd voor de basis nodig hebben. Mijn collega van 2B zorgt dus voor een herhaling van bewerkingen tot 10, tot 20 en tot 100.


Er zijn nu nog een aantal dingen waar we moeten over nadenken:
* Extra werk voor groep 1 (zie uitleg hierboven)
* Verbetering en evaluatie van groep 1
->Zij hebben immers geen leerkracht ter beschikking dus ze werken de taken zelfstandig af. We zouden een verbetersleutel kunnen voorzien, maar bij een tweede leerjaar merk ik nogal vaak dat ze gewoon de juiste antwoorden overschrijven en niet zelf op zoek gaan naar de juiste oplossing. In principe kan dit achteraf nog worden verbeterd, maar dan mag er ook weer niet te veel tijd over gaan natuurlijk. We zullen zien of we hier in de toekomst een goed antwoord op vinden!


Zijn er leerkrachten onder jullie die ook op deze manier aan de slag gaan? Of pakken jullie toepassingen nog op een andere manier aan? Alle suggesties zijn meer dan welkom! Hieronder kun je een reactie achter laten of je kunt me altijd een mailtje sturen (gietjescorner@hotmail.com).

Alvast bedankt!


Bron:
* http://www.dpbbrugge.be/wiskunde/Did%20Ped%20berichten/did%20ped%20ber%202008-2009.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...