zondag 18 januari 2015

Stempelboekje voor de tafels

Ik weet heel erg goed dat de tafels gedrild moeten worden, maar dat wordt al snel saai voor de kinderen. Daarom vertelde ik jullie vorige woensdag al dat mijn leerlingen bij het naar buiten gaan een oefening moeten oplossen. Daarnaast werk ik ook vaak met blaadjes van Somprint. Dat vertelde ik jullie hier ook al eens. Nu zijn die blaadjes natuurlijk niet het meest uitdagende materiaal en daarom maakte ik jaren geleden ook al eens een stempelboekje. Ik dacht er de voorbije jaren eigenlijk niet meer aan om het te gebruiken, maar ik zal het vanaf nu terug inschakelen. Per tafel zijn er tien hokjes voorzien en dit zowel voor de maaltafel als voor de deeltafel. Hieronder zie je een deeltje van het boekje.


Als de kinderen erin slagen om een kolom helemaal juist in te vullen en dit binnen een wel afgesproken tijd, krijgen ze een stempel. Hebben ze 20 stempels verdiend, dan krijgen ze een diploma van deze tafel. Deze diploma's heb ik nog niet uitgewerkt, maar ik maak er eerstdaags wellicht werk van. Als ik een gaatje vind tenminste :). Op die manier worden de blaadjes van Somprint iets uitdagender en hebben ze een doel om elke dag opnieuw een kolommetje tafels te maken. Voelen ze dat het niet echt vlot gaat, dan zullen ze ook 's avonds wat harder oefenen (hoop ik).

Wil je het boekje ook graag inzetten in je klas? Kijk dan snel hier.

Ik moet er wel bij zeggen dat het nu misschien wat laat is om hiermee te beginnen. Daarom krijgen de kinderen nu soms in één keer twee stempels als het bijvoorbeeld over een blaadje met de tafel van 1 en 2 gaat.


Zijn er mensen die dit herkennen? Laat mij dat dan zeker weten. Toen ik vroeger materiaal maakte, was dat alleen maar voor mezelf en dus noteerde ik meestal geen bronnen. Het zou dus kunnen dat ik hiervoor wel ideeën van iemand gebruikte, maar dat weet ik dus niet meer. Mijn excuses alvast moest het wel zo zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...