woensdag 24 september 2014

Wat heb ik vandaag geleerd?!

Ik zag mezelf altijd in een vijfde of zesde leerjaar staan. Door omstandigheden belandde ik echter een drietal jaar geleden in het tweede. Ik was al heel erg blij met een job en het kwam dan ook nooit in me op om te zagen en te klagen. Ten eerste omdat dit niet in mijn aard ligt en ten tweede omdat ik ook de charmes van een tweede leerjaar heb ontdekt. Kinderen zijn nog heel afhankelijk, kijken (meestal) op naar hun juf en met puberproblemen krijg je helemaal nog niet te maken.

Toch vind ik het soms jammer dat er qua leerstof niet echt een uitdaging in het tweede leerjaar zit. Begrijp me niet verkeerd. Elke dag opnieuw is voor mij weer een nieuwe uitdaging, maar de leerstof van het tweede beheers ik, zonder twijfel. In het vijfde en het zesde ligt dat even anders. Bij wero-lessen moet je je goed voorbereiden en het gebeurt vaak dat je toch een vraag van een leerling moet gaan opzoeken. Op die manier leer je zelf nog iets bij en laat dat nu net een hobby van mij zijn :).

Hier heb ik het dan over leerstof in de pure zin van het woord want ik zeg niet dat ik in het tweede leerjaar niets bijleer. Toch vind ik de wero-thema's weinig uitdagend. Het is dan ook mijn bedoeling om ze één voor één te herwerken en wat te doorspekken met leukere en moeilijkere oefeningen. Zo zal ik veel minder het gevoel hebben dat deze lessen gewoon moeten gegeven worden terwijl kinderen er amper iets lijken aan te hebben.

Neem nu bijvoorbeeld deze week... Het ging over het sorteren van afval. In het eerste leerjaar gingen de kinderen al naar een afvalsorteerbedrijf en ook toen al leerden ze de verschillende soorten afval kennen. Ik fietste dan ook door de PMD, GFT en het restafval. Jammer toch terwijl er zoveel andere dingen te vertellen en te leren zijn.

Daarom nam ik nu al een besluit. De thema's helemaal herwerken lukt mij niet in een gewone werkweek, maar ik wil helemaal niet bij de pakken blijven zitten. Ik maakte dan ook in mijn klas een bord met 'Wat heb ik vandaag geleerd?'. Het is mijn gewoonte om de lessen te doorspekken met wat weetjes en die hang ik vanaf dit jaar ook uit in mijn klas. Kinderen vinden het leuk en uitdagend en ze mogen ook zelf dingen aanbrengen.

Mijn bord ziet er als volgt uit...


















Achteraan in de klas hou ik een prikbord vrij voor tal van weetjes. Er hangen er intussen al meer dan op de foto. Op de afbeelding hierboven zie je de wereldkaart met de evenaar. In het kader van een eucharistieviering leerde ik het liet 'Shake, shake, shake' en daar kwam het woord evenaar in voor. Aan de hand van een wereldkaart legde ik dat begrip uit. Intussen kennen ze ook al de werelddelen Amerika en Afrika.

Wij hebben ook een Poolse jongen in onze klas en ik vind het fijn om af en toe en woordje van hem te leren. Hij leerde ons al mama en papa (mama i tata) en intussen weten we ook dat kat gewoon kot is :).

Op 11 september vertelde ik ook over de 'Twin Towers'. Op die manier leerden de kinderen in één klap iets over het werelddeel Amerika, over de aanslag en over de Engelse woordjes 'twin' en 'tower'. Intussen hangt er ook al een foto uit van de terroristische daad van 13 jaar terug.

Een meisje uit de klas vertelde intussen ook over haar bezoek aan een vulkaan op Tenerife. Iedereen kent nu El Teide en ik was heel erg blij dat ik ook opnieuw iets bijleerde!

Via deze weg bouw je een mooi woordveld op en kan je het hele jaar doorgaan. Uiteraard zullen er dingen verdwijnen, maar intussen zal het wel zeker een maandje in de klas hebben uitgehangen. Ik ben er zeker van dat kinderen hier iets van oppikken en zelf ik vind het razend interessant :).

3 opmerkingen:

  1. het lijkt me een super leuk idee. Dit doe je dan telkens heel kort? Of wijd je daar echt een les aan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel kort hoor. De weetjes worden gewoon tussendoor verteld en dan herhaal ik ze nog eens als ik ze heb uitgehangen. Kinderen zien heel snel dat er iets verandert aan het bord :).

      Verwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...