dinsdag 10 juni 2014

Lesvoorbereidingen schrijven

Bij ons op school werken we met het programma iOMNIWIZE. Vroeger maakte ik mijn agenda altijd in Word, maar nu dus online. Het voordeel daarvan is dat je lesfiches kunt maken en die hoef je dan de komende jaren eigenlijk maar gewoon in je agenda te plakken. Je vindt ook alles online terug en dat is handig als je af en toe eens een harde schijf tegen de grond mept ;).

Bon, ik ben dus van plan om van elke les een mooie lesfiche te maken. Op die manier zou er een dag moeten komen dat ik net iets minder hoef te werken en dan is er misschien weer waar tijd voor iets anders!

Een lesfiche bestaat eigenlijk altijd uit dezelfde vier onderdelen: lesonderwerp, doelstellingen, werkvormen en materiaal.

Dit ziet er dan als volgt uit:

Lesonderwerp: Schrijfhouding, pengreep en lessen schrift inleiden
Doelstellingen:
Leerplandoelen:
  • 44 De leerling schrijft cursief met een helling van ongeveer 15°
Lesdoelen:
  • De leerlingen kunnen een goeie zithouding aannemen tijdens het schrijven
  • De leerlingen kunnen hun potlood of balpen op de juiste manier vasthouden
  • De leerlingen kunnen hun blad correct op hun bank leggen en gebruiken hun tweede hand als ‘bijstuurder’
  • De leerlingen kunnen de juiste schrijfhouding en juiste pengreep zelf verwoorden
  • De leerlingen kunnen verwoorden wat er tijdens de schriftlessen belangrijk is 
Werkvormen:
  • Schrijfhouding en pengreep klassikaal bespreken
  • Lied ‘Wil je gaan schrijven’ aanleren
  • Bespreken van de komende schriftlessen dit jaar
- leerstof: letters, cijfers en hoofdletters, voornaam, familienaam en adres
- opbouw lessen: instap (met lied, spel, gedicht,...), inoefening, differentiatie en evaluatie
  • Schrijfmap uitdelen (bestekmapje met naamkaartje) en bedoeling uitleggen
Materiaal:

Lesonderwerp: Blok 1, les 1: i, u, n, m

Doelstellingen:

Leerplandoelen:
  • 39 De leerling kan de verschillende kleine letters in handschrift uitvoeren
  • 41 De leerling heft bij het schrijven zo weinig mogelijk zijn pen op

Lesdoelen:


  • De leerlingen kunnen een goeie zithouding aannemen tijdens het schrijven
  • De leerlingen kunnen hun potlood of balpen op de juiste manier vasthouden
  • De leerlingen kunnen hun blad correct op de bank leggen en gebruiken hun tweede hand als ‘bijstuurder’
  • De leerlingen kunnen de i, u, n en m correct schrijven

Werkvormen:
  • Instap: (hand)versje, lied of spelletje
  • Herhaling zithouding, pengreep, ligging blad,…
  • Herhalen van de letter i, u, n, m
  • Werkschrift a Handschrift D’haese pg.4-5. Klaar? Extra bundel!
  • Extra inoefening met extra opdracht 

Materiaal:
  • Wandplaat ‘Schrijfhouding en pengreep’
  • Map rond schrijven met versjes,…
  • Pinterest
  • Vingertwister
  • Werkschrift a Handschrift D’haese 2 pg.4-5
  • Schrijfbundels


Intussen heb ik alle lessen voor het werkschrift Handschrift D'haese 2a uitgewerkt op dezelfde manier. De eerste les is nog eentje losstaand van het werkboekje, de rest handelt allemaal over de lessen vanaf blok 1, les 1 tot blok 4, les 6.

Heb je interesse in deze voorbereidingen? Stuur dan snel een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com.
Ik stuur je alle a-lessen. Uiteraard zijn de b-lessen ook nog op komst! Binnen de week zou je die op Gietjes Corner moeten terugvinden.

2 opmerkingen:

  1. Oh nee, lesvoorbereidingen... Ik krijg er nog altijd nachtmerries van als ik er aan denk. ;-)
    Nouja, niet specifiek de voorbereiding zelf, maar al die doelen opsommen. Pff, was de hel, was nooit goed genoeg, was te kort, ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet wat u bedoeld, ik ben op dit moment student en erger mij er geweldig aan. Vooral aan de doelen zoeken dan.

      Verwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...