vrijdag 9 mei 2014

Tot 100 - 1000 kaartjes met tal van mogelijkheden :)

Op deze blog hebben jullie wellicht al gemerkt dat ik soms wel wat gekke ideeën heb. Ze lijken altijd behoorlijk realiseerbaar, maar eens ik aan de slag ga, merk ik zelf wel dat ik me weer wat werk op de hals haal. Achteraf is het des te heerlijker als je iets kan afronden. Dat heb ik nu nadat ik 3000 (!) kaartjes heb geknipt. De hele paasvakantie werkte ik eraan verder en eindelijk zijn de gekleurde kaartjes tot 100 af. Hier liet ik ze al in het wit zien, maar ik drukte ze nu ook in kleur - voor de kinderen - af.

De achterkant voorzag ik van het cijfer 100. Als mijn kaartjes met andere kaartjes door elkaar raken kan ik ze weer makkelijk sorteren. Van mijn grootmoeder kreeg ik dozen van Glenfiddisch en daar passen ze perfect in. Ik vulde anderhalve doos met kaartjes en heb dus nog wel wat plaats voor andere kaartjes. Ik zal de dozen later nog beplakken want het is uiteraard niet de bedoeling om hier reclame voor een of ander alcoholmerk te maken.

 


De kaartjes kun je op allerlei manieren inzetten:
* Laat de kinderen (in groepjes) het honderdveld leggen
* Laat de kinderen een getal aanduiden op dat honderdveld
* Leg de kaartje op twee pakjes en laat de kinderen één voor één een getal lezen
* Trek een kaart en vertel er drie dingen over
* Speel hoger-lager: neem elk een aantal kaarten, draai de kaart, lees het getal, wie het hoogste getal heeft, mag de kaartjes houden
* Verzin een rekenoefening bij een getal
* Enz.

Naarmate ik ze in de klas zal inzetten, zal ik uiteraard nog meer toepassingen zijn. Alle ideeën zijn dan ook welkom.

Wil je zelf aan de slag? Kijk dan even hier en hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...