dinsdag 13 mei 2014

Extra schrijfoefeningen

Ik wil binnenkort eens een overzichtje maken van alles wat ik nu al rond schrijven heb uitgewerkt. Zo kunnen jullie ook beter zien waar ik volgend jaar naartoe wil met deze lessen.

Omdat het me de laatste week wel aan tijd ontbreekt, zal dit wellicht voor morgen of volgende week zijn. Je hoeft dus niet ongerust te zijn, ik ben nog steeds bezig. Ik vind alleen niet altijd de tijd om het in berichtjes op mijn blog om te zetten. Komend weekend staan er nu nog vier dingen gepland, maar vanaf dan zou het hier weer wat rustiger moeten worden.

Eerder vertelde ik hier al dat ik mijn schrijflessen wil aanpakken. Dan kwam deels uit de mindere resultaten van bepaalde kinderen in hun werkschriftje schrijven. Ik heb de indruk dat kinderen de oefeningen in de boekjes wat eentonig vinden waardoor ze niet altijd meer het verwachte resultaat halen. Daarom wil ik wat differentiëren qua werkvormen. Het is nog steeds de bedoeling dat kinderen netjes leren schrijven, maar ik doe het niet alleen met een werkblaadje en over te schrijven woorden.

Ik verzamelde al een tiental ideeën en zet ze hier kort even op een rij.
* Een fles met woorden vullen en die laten noteren op een werkblaadje
* Een complimentenkaartje schrijven
* Een letter opvullen met kleine letters of hoofdletters
* Letters en woorden oefenen op de speelplaats met stoepkrijt
* Een kort verhaaltje schrijven
* Een briefkaart schrijven
* Eigen naam oefenen
* Eigen adres oefenen
* Enkele zinnen bij een aantal tekeningen schrijven
* Een powerpoint met woorden laten zien en laten overschrijven
* Een visspel waarbij kinderen woorden vissen die ze daarna moeten opschrijven
* Het ladderspel (van Juf Hannah) met woorden met moeilijke verbindingen, met hoofdletters,...

Ik wil deze opdrachten één voor één uitwerken zodat ze tegen het schooljaar 2014-2015 klaar liggen. Ik laat ze natuurlijk ook hier de revue passeren. Blijf dus Gietjes Corner volgen! Vanaf volgende week probeer ik weer elke dag van de partij te zijn!


Bron afbeelding: 
* http://www.bloggen.be/dehoogsteklasvanrp2/archief.php?ID=2344986

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...