zaterdag 5 april 2014

Tobie Lolness, de ogen van Elisha

Op het eind van 2012 postte ik een boek over Tobie Lolness. Ik liet toen echter weten dat er ook nog een tweede deel bestond. Intussen zijn we bijna anderhalf jaar verder en heb ik eindelijk tijd om het over 'De ogen van Elisha' te hebben.



Gegevens

Oorspronkelijke titel: Tobie Lolness II, Les yeux d'Elisha
Vertaald door: Eef Gratama
Tekeningen van: François Place
Uitgegeven in: 2007, in het Nederlands: 2008
Uitgeverij: Querido
Omslagontwerp: Brigitte Slangen
Omslagillustratie: François Place
ISBN: 978 90 451 0723 3
Aantal pagina's: 378

Flaptekst

Tobie Lolness, een held van anderhalve millimeter, is ontsnapt aan zijn aartsvijand Leo Blue. Al twee jaar houdt Tobie zich schuil aan de voet van de grote eik waarin hij is opgegroeid. De boom is inmiddels doodziek. De schurken van Leo Blue hebben een enorme krater in het hart ervan geslagen. Blue regeert als een tiran over het boomvolk, en het is de vraag of Tobies ouders nog leven, en of zijn vriendin Elisha ongeschonden uit de handen van Blue heeft kunnen blijven.
Tobie weet dat hij geen tijd te verliezen heeft en klimt met ware doodsverachting weer de boom in. Zijn zijn ouders er nog, vindt hij Elisha terug? En kan hij Leo Blue verdrijven en zo de ondergang van de boom voorkomen?

Mijn beoordeling (+++)

Ik geef zelden drie kruisjes aan een boek, maar Timothée de Fombelle heeft het wel verdiend. Het was nu wellicht de derde keer dat ik dit boek las en ik moet zeggen dat het me keer op keer weer verrast en boeit. Het eerste boek vond ik al heel erg mooi en het vervolg is echt prachtig. Er werd duidelijk goed nagedacht over dit verhaal en het zit boordevol verrassingen. Een aanrader voor jong en oud!


Bron afbeelding:
* http://www.pluizer.be/kinderboeken-jeugdboeken/tobie-lolness-de-ogen-van-elisha

1 opmerking:

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...