dinsdag 29 april 2014

The Reader, de film!

Ik wipte vorige zaterdag nog eens snel binnen bij mijn ouders. Mama was naar een film aan het kijken en ik besefte op dat moment dat ik dat eigenlijk wel mis. Vroeger keken we samen wel eens naar een prent, maar ik woon nu een kleine vijf jaar niet meer thuis en samen met mijn vriend doe ik dat eigenlijk zelden. Ofwel wil ik werken, ofwel is er iemand niet thuis ofwel zijn we te moe. Het blijkt altijd iets te zijn. Nochtans zijn er genoeg films die ik nog niet heb gezien.

Ik weet dat de meeste mensen hier komen om mijn schoolmateriaal te bekijken (of te gebruiken), maar ik vind mijn blog nog altijd plezant omdat ik ook af en toe eens iets anders kan delen. Dat is soms een recept of een boek, maar dit keer is het dus een film. En niet zomaar eentje, ik heb het vandaag over The Reader.

In het begin was ik wat sceptisch. Ik wist dat de film op een boek is gebaseerd en soms kunnen deze films heel ontgoochelend zijn. Ik begon dan ook heel afwachtend te kijken. De prent duikelt onmiddellijk in een romance tussen een 15-jarige jongen en een oudere dame. Mijn twijfel sloeg nog harder toe dan in het begin van de film en bekeek met nog meer twijfels het vervolg. Maar eigenlijk ebde die twijfel na een kwartiertje al weg. Daarna sloeg die onzekerheid eigenlijk over in bewondering. Want, waaaaw, wat vind ik dit een pareltje!

Ik heb erg veel moeite om het juist te omschrijven. De relatie die voor mij - in het begin van de film - wat onrealistisch was, draait op den duur uit in een hartverscheurende romance. Iemand graag zien doet zoveel met een mens en dat wordt eigenlijk prachtig in beeld gebracht. En op liefde staat geen leeftijd. Eens je je met een persoon verbonden voelt, valt de hele wereld rondom jou eigenlijk wat weg. Je beleeft alles anders, je kan niet meer zonder elkaar. Toch is dat ook niet de realiteit van elke dag. Sommige sprookjes duren niet al te lang en ook in dit verhaal is dit jammer genoeg zo.

Over de inhoud wil ik hier niet al te veel zeggen. Als je van een alternatief verhaal houdt, dan moet je deze film gewoon zien. Dit is een film die ik zeker zal onthouden! Ik ben er zeker van dat er ook mensen zullen zijn die deze film heel wat minder hoog inschatten, maar kijk misschien eerst en vorm dan je mening ;).



Bron: 
* http://lavieavecpetitsfours.blogspot.be/2009/04/reader.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...