zondag 27 april 2014

Hoofdletters overtrekken als eerste stap

Een tijdje geleden vond ik dit filmpje op Pinterest. Ik pinde het onmiddellijk en plaatste het onlangs op mijn nieuw bord 'Klas - Schrijven'.



Het is de bedoeling om mijn bord 'Klas' wat overzichtelijker te maken en dat ga ik vak per vak doen. Aangezien ik nu met schrijven bezig ben, haal ik alle pins eruit die met dit onderwerp te maken hebben.

In bovenstaand filmpje laat de leerkracht de kinderen de nieuwe hoofdletter eerst overtrekken voor ze 'echt' aan de slag gaan. Ik probeerde dat eerder ook al, maar ik merk dat de kinderen dit niet doen als dit op hetzelfde werkblaadjes is als waar ze de letter effectief zelf moeten gaan schrijven. Daarom ben ik van plan om het nu op de manier van deze leerkracht te proberen.

Eens de letter aangebracht is (via een verhaal, het bord,...) wil ik de leerlingen eerst de letter laten overtrekken. Aangezien ik geen digibord of smartboard heb, zal ik de letters in de grote vakantie op tafelpapier uitwerken. Dit laat ik je hier zeker later nog zien. Terwijl de kinderen wachten om naar voor te gaan, mogen ze ook gaan overtrekken op hun eigen plaats. Daarom maakte ik blaadjes met één grote hoofdletter op een A4-blad. Om het wat aantrekkelijk te maken zal ik hen drie materialen laten kiezen. Zo kunnen ze hun potlood, een balpen, een kleurpotlood, een stift of een wasco kiezen. Misschien voorzie ik nog andere materialen. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Alle tips zijn uiteraard welkom.

De blaadjes zien er zo uit. Elke letter staat op een A4-blad.


Als ik merk dat het te lang duurt voordat alle kinderen naar voor zijn geweest, zal ik wellicht niet elk kind bij iedere hoofdletter naar voor laten komen. Ik zal zien hoe vlot dit verloopt. Uiteraard is het ook mogelijk om af te spreken dat de eerste vijf de eerste keer naar voor komen,... Toch zou ik het eerst met alle kinderen willen proberen. Op die manier zouden de leerlingen de letter eigenlijk al in de vingers moeten hebben voordat ze in hun werkboekje beginnen. Dan hoeven ze daar de letter ook niet meer te overtrekken.

Wil je de 'overtrekblaadjes' ook gebruiken? Kijk dan hier.

Fijne zondag nog!

2 opmerkingen:

  1. Je kan een penseel met water gebruiken om je hoofdletter te overtrekken. Dat vinden de lln. super!
    Ik ga volgend schooljaar kleine witbordjes van velleda gebruiken. De kinderen moeten/kunnen dan eerst zonder lijnen de hoofdletter schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan krijgt iedereen wel water op zijn bank... Is dat geen gedoe? Gebruik je intussen nog andere methodes?

      Verwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...