dinsdag 22 april 2014

Geheugensteuntjes voor op de bank

Ik weet uit ervaring (ehum, ehum) dat kinderen soms wel wat last hebben om een welbepaalde hoofdletter te onthouden. Die van hun eigen voornaam schrijven ze heel erg vaak waardoor ze met deze letter meestal geen moeite hebben. Toch zijn er kinderen die een bepaalde hoofdletter steevast verkeerd schrijven en daar heb ik iets op gevonden. Ik maakte voor elke hoofdletter een afzonderlijk kaartje en ik zorgde er ook onmiddellijk voor dat de kleine letter naast de hoofdletter staat.



De bedoeling van deze kaartjes is om ze op de bank te kleven bij een hardnekkig probleem. Gewoon even kopiëren, op de bank plaatsen en wat folie erover heen. Dan ben ik zeker dat de kinderen binnen de kortste keren deze hoofdletter helemaal juist schrijven.

Wil je ook gebruik maken van deze kaartjes? Kijk dan snel hier.


Bronnen:
* http://www.vanin-methodes.be/cms_master/images_sub/handschriftdhaese/Affiche%20A4_D'haese06.grote%20letter.pdf

1 opmerking:

  1. Beste Grietje,
    ik zoek een pagina (of zo) met de hulplijntjes om letters te leren schrijven aan een buitenlandse leerling (volwassen vrouw) die veel moeite heeft om onze letters te schrijven.
    Ik zal haar wel voordoen hoe zij de letters moet schrijven, maar daarna moet zij (veel!?) oefenen, soms op enkele speciale letters. Zowel Schrijfletters als blokletters,
    Nogmaalks: ik zet de voorbeelden er wel op, zij moet voldoende ruimte krijgen om die letters te oefenen.
    Ik zoek dus zoiets als een soort notenpapier, maar dan anders.
    Alvast dank voor een vindplaats.
    Ik hebgeprobeerd om lijntjes in LibreOffice Writer te tekenen, maar daar heb ik geen geluk mee gehad.
    De voorbeelden die ik op verschillende sites vond zijn er vooral voor heel kleine kinderen, niet voor volwassenen. En als je uit Eritrea of uit een arabisch land komt, dan is dat best moeilijk, zo blijkt!

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...