zondag 2 februari 2014

Tafels visueel voorstellen

Aangezien ik nog niet zo lang in het tweede leerjaar sta, ben ik nog volop op zoek naar goed en bruikbaar materiaal. Zoals jullie al zo vaak hebben kunnen zien, maak ik dat het liefste zelf. Zo toonde ik jullie dit jaar al de letterkaarten voor g/ch en d/t, de dozen met leeskaarten, onthoudwoorden en tafelwandplaten en nog zo veel meer. Het is niet mijn bedoeling om hier weer een opsomming te geven. Je hoeft maar wat rond te neuzen op Gietjes Corner :).

Waar ik vandaag naartoe wil, is dat ik ook op zoek ging naar materiaal om de tafels aan te brengen. Later vertel ik je meer over het concreet materiaal voor de kinderen, maar ik wil het hier heel even over bordmateriaal hebben. Zoals jullie weten maakte ik vorig jaar al een doos met MAB-materiaal, maar die losse (de gele blokjes) vind ik niet zo leuk om tafels mee aan het bord te brengen. Ze zijn immers nogal saai en klein. 

Daarom ging ik via het internet op zoek naar enkele leuke prentjes. Op die manier kun je duidelijk groepjes vormen. Eigenlijk hoef je alleen de prenten maar uit te knippen, te lamineren, nog eens uit te knippen en te voorzien van wat magneetlint. Het klinkt alsof het niet zo veel werk is, maar ik kan je verzekeren dat ik dit weekend alweer wat knipuren achter de rug - of zeg je beter: achter de vingers - heb.

Naast de auto's, uiltjes en bomen heb ik ook nog paddenstoeltjes en lieveheersbeestjes. Op die manier kunnen de kinderen ook verschillende groepjes aan het bord brengen en kun je bijvoorbeeld het verschil tussen 3x4 en 4x3 duidelijk maken.

















Ook voor thuis kan dit een goeie hulp zijn. Sommige kinderen hebben het wat moeilijker om de tafels te automatiseren en dan is het altijd handig als ze het op de een of andere manier voor zich kunnen zien. Het houdt dus niet veel in om een aantal tekeningen af te drukken. Met een honderdtal kun je alle tafels aanbrengen. Je hoeft dus helemaal geen vijf verschillende prentjes te hebben.

Veel reken-, knip- en plakplezier!

PS: Later toon ik je zeker en vast nog het eindresultaat! Daar zal uiteraard weer een doos bij horen!


Bron prentjes:
* Moet ik jullie helaas schuldig blijven, ik vind ze nergens meer terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...