donderdag 13 februari 2014

Een prikbord voor Vaderdag!

Een hele tijd geleden maakte ik in het eerste leerjaar een prikbord voor Vaderdag. Ik laat de beelden wat voor zich spreken want tijd voor veel tekst is er vandaag niet meer :)

1. Eerst werd een karton in een hoofdkleur geschilderd. Uiteraard kun je hier ook voor andere opties gaan.

2. Het was de bedoeling om kurken in schijfjes te snijden en die dan allemaal in het midden op het karton te kleven, maar gelukkig vonden we op school nog een rol kurk :).


















3. Ik maakte een passe-partout en deze werd ingekleurd. De kinderen maakten eerst een patroon aan de hand van lijnen. De helft van de vakjes moesten in het zwart, de andere mochten in een ander kleur gekleurd worden. Er werd achteraf een foto achter het kader geplakt.


4. Ieder kind bracht een doos mee die in twee werd gesneden. Het was de bedoeling om die doos te beschilderen, maar dat lukte echt niet zo goed. Daarom hielp mijn papa me op alle dozen crèmestokjes te plakken. Achteraf konden de kinderen de doosjes dan toch beschilderen. Deze doosjes dienden voor balpennen en blaadjes.


5.  Voor de prikkers werd ook een bakje voorzien. Daarvoor gebruikte ik een botervlootje. Ook dit potje werd met stokjes beplakt om het beter te kunnen beschilderen.


6. De foto werd in de linkerhoek gekleefd, daaronder zie je twee gaatjes. Daarachter werd een kalender bevestigd met een schuifsysteem. Het linkergaatje was wat kleiner omdat er een kolom met 31 hokjes achter moest. Het rechter hokje was voor de maand. Onder de kalender mochten de kinderen een handafdruk plaatsen.


Dit is dan het resultaat (nog zonder kalender).




 7. Ik maakte twee stroken: eentje met de dagen en eentje met de maanden. Achteraan werden vier stukjes dik karton (van een stevige doos) bevestigd. Onder die kartonnetjes bevestigde ik de stroken zodat ze elke dag (of elke maand) nog verschoven konden worden.

8. De kinderen schreven ook nog een leuk briefje aan papa en bevestigenden dit op het prikbord.





















Heel leuk om te maken in de eerste graad en mits wat aanpassingen ook zeker een origineel cadeau voor de kinderen van de tweede graad!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...