maandag 20 januari 2014

Kinderen van Dewindt, na de serie ook het boek

Het gaat hier hard wat lezen betreft. Binnenkort verandert het reglement van de bieb en daarom moet ik ook wat meer leestijd inlassen. Boeken kunnen immers maar maximum 8 weken in je bezit blijven in plaats van de drie maanden die ik hier gewend was. Er moet dus vanaf 1 februari wat sneller gelezen worden en eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg ;). Als ik geen boetes wil betalen, dan moet ik er gewoon voor zorgen dat ik wat meer van het leven geniet en die schoolboeken wat vaker aan de kant schuif. Vanaf nu heb ik dus een afspraak met mezelf. Alles in het teken van onze bankrekening hé ;).

Bon, na 'Vijftig tinten donkerder' en 'Haar naam was Sarah' las ik deze keer het boek rond de familie Dewindt. Kinderen van Dewindt kent iedereen door de gelijknamige reeks op Eén, maar er bestaat ook een boek van de serie. In het begin volgde ik de avonturen van de Kinderen van Dewindt wekelijks, maar de laatste seizoenen miste ik heel wat afleveringen. Daarom koos ik ook dat boek in de bibliotheek. Ik denk echter dat niet alle seizoenen in dit boek verwerkt zijn. Jammer want wat in dit boek beschreven werd, wist ik nog van de televisiereeks.

Gegevens

Schrijfster: Roxane D’haenensUitgeven in: 2005
Uitgeverij: Manteau
Omslagontwerp: Natasja Billiau
Omslagfoto: Lies Willaert
ISBN: 90 223 18737
Aantal pagina's: 439

Flaptekst

De familie Dewindt woont, leeft en werkt in Antwerpen. Vader Karel Dewindt leidt in de Antwerpse haven een succesvol familiebedrijf dat olie koopt bij grote raffinaderijen en die doorverkoopt aan schepen. Maar de familiale verhoudingen binnen de onderneming zorgen voor veel verwikkelingen. Er woedt een bikkelharde broedertwist tussen bedrijfsleider Karel en zijn jongere broer Bob, die er als charmeur geen onberispelijke levensstijl op nahoudt. Ook de toekomstige opvolging belooft allesbehalve probleemloos te zullen verlopen: Bob heeft geen kinderen; Karel vier. Karles oudste zoon Bart en derde zoon Steven proberen allebei een plaats te veroveren in Dewindt Fuel Trading. Tom, de tweede zoon, heeft het jachtige stadsleven de rug toegekeerd en gekozen voor de landbouw. Zijn echtgenoten Sonja wil echter dat hij toch de ban met de familie en het bedrijf aanhaalt. Lies, de benjamin van de familie, wil zich vestigen als zelfstandig modeontwerpster, maar ook dat verloopt niet zonder slag of stoot. Spilfiguur in de familiale relaties i Karels vrouw Rita. Zij heeft gekozen voor de opvoeding van haar kinderen, maar volgt het bedrijf toch nog van nabij. Met de moed der wanhoop probeert ze de familie bij elkaar te houden. De toekomst van het bedrijf laat niemand koud. De kinderen van Dewindt zijn geboren ondernemers. Maar kunnen ze ook samenwerken om het bedrijf van hun vader van de ondergang te redden?

Mijn beoordeling (+/++)

Dit boek is helemaal niet slecht, maar het is gewoon zoals een boek van een serie is. Niets meer en niets minder. Ik mag natuurlijk niet alle werken over dezelfde kam scheren, maar als het boek na de film of de reeks komt, is het verhaal meestal zodanig parallel dat het niets nieuws brengt. Dat is ook zo bij Kinderen van Dewindt. Het is niet slecht geschreven, maar je kunt heel wat dialogen eigenlijk letterlijk voor de geest halen. Daardoor kun je dit boek eigenlijk ook heel snel uitlezen. Het is een turf van meer dan 400 bladzijden, maar ik las het als een jeugdboek. Een welgekomen afwisseling na het intriest verhaal van de Rosnay, maar ook niet meer dan dat. Op naar boek nummer vier!


Bron afbeelding:
* http://houthulst.bibliotheek.be/detail/Roxane-D%27haenens/Kinderen-van-Dewindt/Boek?itemid=|library/marc/vlacc|2816184

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...