zondag 19 januari 2014

Gepimpte T-shirts voor Jaliyah!

Vorige zaterdag moesten wij naar het verjaardagsfeestje van mijn nichtje Carlijn. Er stond echter nog een ander feestje op het programma. Jammer genoeg moesten we kiezen en konden we dus niet bij de party van Jaliyah zijn, maar dat maakten we gisteren helemaal goed.

Het is natuurlijk nooit fijn als je moet kiezen (want kiezen is immers verliezen), maar als er maar vier dagen tussen de geboorte van twee schatten van meisjes zitten, dan heb je dat soms voor. Carlijn werd op 9 januari geboren, vier jaar later zag Jaliyah op 13 januari het levenslicht. 

Speelgoed aan kinderen geven is de dag van vandaag niet meer zo evident want wat hebben die meiden al en wat nog niet? Je mag er zeker van zijn dat die eerste groep al een pak groter is dan de tweede. Het is dan ook echt een zoektocht geweest om origineel te zijn. Aangezien de mama van Jaliyah eens liet vallen dat ze wel iets persoonlijks voor haar dochter wilde, ging ik gisteren met textielpapier, flockfolie en T-shirtjes aan de slag.

Textielpapier
Een hele tijd geleden leerde ik textielpapier kennen. Een vriendin van mij maakte er T-shirts voor een vrijgezellendag mee. Toen ik het een jaartje geleden in de Aldi of Lidl zag liggen, nam ik het mee. Het zat dus al een hele tijd in mijn kast, maar ik deed er tot nog toe niets mee. Tot gisteren.
Aangezien Jaliyah zot is van Kaatje besloot ik om zelf een T-shirtje te maken. Ik weet niet of ik dan helemaal in regel ben met de wetgeving rond het gebruik van afbeeldingen, maar kom, dit moeten ze maar door de vingers zien. Ik heb het T-shirtje immers niet verkocht maar met veel liefde gegeven!

Werken met textielpapier is helemaal niet moeilijk. 
1. Je zoekt een afbeelding en spiegelt die via het tabblad opmaak. Als je de afbeelding in Word invoegt, komt er bovenaan een tabblad opmaak. Helemaal rechts zie je dan het woord draaien staan. Wanneer je de figuur horizontaal spiegelt, zie je de figuur zoals je die nodig hebt.
2. Print de gespiegelde afbeelding op het textielpapier. Leg het zo in de printer dat de witte kant bedrukt wordt.
3. Verwarm je strijkijzer (maximum stand) en zorg er voor dat er zeker geen water meer in het strijkijzer zit.
4. Knip de figuur uit. Ik deed dit nu in een rechthoek en die rechthoek zie je dan ook op je T-shirt. De volgende keer zou ik gewoon rond de randen van de figuren knippen.
5. Zorg voor een harde strijkondergrond en leg een doek onder je T-shirt.
6. Positioneer de afbeelding op het T-shirt met de tekening naar beneden.
7. Strijk nu een tweetal minuten over het papier.
8. Haal de bovenste laag van het textielpapier. Dan bekom je bovenstaand resultaat!

Flockfolie
Ik werkte al een aantal keer met flockfolie en dat bevalt me steeds beter en beter. De foto ziet er misschien wat flets uit, maar ik vond het resultaat meer dan behoorlijk. Ik dacht eerst van paars met oranje te combineren, maar dat kleur ligt nogal gevoelig ten huize Jaliyah. Aangezien mijn voorraad flockfolie behoorlijk is, had ik nog enkele andere mogelijkheden. Groen was ook nog een tijdje een optie, maar uiteindelijk werd het turquoise.

Wil je zelf ook aan de slag met flockfolie dan heb je eigenlijk niet veel materiaal nodig. Gewoon wat flockfolie en een goeie schaar. Flockfolie koop ik altijd bij Hotfix Studio. Bestel je voor 15u., dan vind je je materiaal al de volgende dag in de bus.
Een uitgebreide werkbeschrijving voor flockfolie gaf ik eerder op mijn blog al, dus ik verwijs je door naar het berichtje Flockerdeflock van een hele tijd terug.

Veel knutselplezier en een prettige zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...