zaterdag 7 december 2013

Ei/ij en au/ou inoefenen

De weetjes zet ik straks klaar (voor morgen) hoor, maar gisterenavond ging ik nog even aan de slag en ik wil eerst nog dit idee meegeven.

Spelling is voor heel wat kinderen een moeilijk vak. Ouders gaan dan ook thuis aan de slag om dit extra in te oefenen. Soms worden de woorden alleen maar geschreven, maar het kan ook anders. De woorden neerschrijven is inderdaad een goeie oefening, maar er zijn ook tal van andere mogelijkheden. Daarom wil ik er - naast al die andere ideeën - ook werk van maken om die verschillende oefeningen met jullie op mijn blog te delen.

Met de volgende kaartjes kun je eigenlijk heel snel remediëren en dit zowel in de klas als thuis. Kinderen hoeven op die manier niet altijd te schrijven, maar oefenen wel hun spelling.



Op mijn blog toonde ik hier al dat ik kaartjes maakte voor alle letters en klankgroepen. Ik drukte die in het rood en blauw af omdat ze in het eerste leerjaar met die kleuren werken. Nu printte ik nog eens de ei/ij en ou/au afzonderlijk af in twee contrasterende kleuren. Maandag deel ik deze kaartjes uit aan mijn leerlingen. De bedoeling is dat de kinderen hun ogen dicht doen en zich gaan concentreren. Ik als leerkracht zeg een woord en dan moeten de kinderen het juiste kaartje in de lucht steken. Op die manier kun je heel erg snel zien wie de woordjes kent, wie twijfelt of wie nog veel inoefening nodig heeft.

Wil je deze kaartjes ook gebruiken? Kijk dan snel hieronder.
De au vind je hier en de ou hier.
De ei zie je hier en de ij hier.

Fijn weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...