maandag 30 september 2013

Vlaggenlijn deel 2

Een hele tijd geleden liet ik hier zien waarmee ik aan de slag ging voor het verjaardagsfeest van mijn mama.


Ik zei er toen ook bij dat ik jullie snel het resultaat ging laten zien. Tijdens het overlezen van mijn berichten merkte ik echter dat ik dat nog steeds niet had gedaan. Daarom doe ik het vandaag wel.

Het gaat hier weer om een vlaggenlijn, maar deze keer niet voor een geboorte. Eerder vertelde ik al bij het cadeautje voor Leon hoe je te werk gaat om de vlagjes te maken. Neem dus gerust daar nog eens een kijkje. 

Ik herhaal de stappen hier nog eens in het kort. Wil je de uitgebreide versie bekijken? Klik dan nog eens op de link hierboven (Leon).

1. Maak een sjabloon voor je vlagjes.

2. Teken het sjabloon over op de achterkant van je stof.

3. Knip alle vlagjes uit.

4. Leg twee vlagjes met de mooie kanten op elkaar en stik de twee zijkanten dicht. Knip de punt wat bij. Dan gaat het keren straks makkelijker.

5. Zigzag nog eens naast je stiksel zodat je stof niet te veel kan uitrafelen. Als je over een overlockmachine beschikt, kun je uiteraard ook eerst alle vlagjes overlocken.



6. Draai de vlagjes om zodat je de mooie kant van de stof ziet.


7. Gebruik een stokje of een dikke breinaald om de punt van het vlagje mooi te kunnen keren.


8. Haal het laatste stukje van de punt eventueel tevoorschijn door het met een naald of kopspeld eruit te prutsen.



Om van deze vlagjes nu een mooie vlaggenlijn te maken, heb je nog biaislint nodig. Ik kocht deze keer telkens 3 meter, maar uiteraard zijn hier tal van mogelijkheden. Denk vooraf zeker na over de lengte van je vlaggenlijn en of je de vlagjes dicht of eerder ver van elkaar wilt.

De volgende uitleg gaf ik niet bij het vorige bericht over de vlaggenlijn waardoor ik hier net iets meer info zal geven.

9. Controleer nog eens alle vlagjes en probeer er voor te zorgen dat de bovenste boord wat gelijk is. Snij daarom ook het hoekje links en rechts af. Je ziet het hier op de foto nog iets uitsteken. Knip dat af, dan heb je er later geen last mee. 


10. Beslis hoeveel afstand er tussen de vlagjes moet zijn en bevestig de vlagjes aan je biaislint. Je doet dit op de volgende manier: vouw je biaislint open en leg de mooie kant op je vlagje. Speld vast in de eerste greppel (zie foto). Meet achteraf goed na zodat de vlagjes op een regelmatige afstand tussen je biaislint zitten.


11. Leg je vlaggenlijn met het biaislint nu onder je naaimachine en begin te stikken. Doe dit niet in een greppel van je biaislint, maar op een goeie millimeter van de boord. Probeer dit zo recht mogelijk te doen.


Bij mijn eerste vlaggenlint deed ik het de eerste keer wel in rechtse greppel waardoor je later op mijn vlaggenlijn het stiksel op de vlagjes in plaats van op het biaislint ziet (zie foto hieronder). Dit is niet echt netjes natuurlijk, maar al doende leert men!



12. Het biaislint zit dan al vast aan de vlagjes, maar het moet nu overgedraaid worden zodat er een mooie band ontstaat. Ervaren naaisters kunnen eigenlijk stap 11,12 en 13 in één keer doen en stikken dan ook maar één keer. Voor beginnende creatievelingen zou ik de raad geven om twee keer te stikken. Je draait dus je biaislint mooi om zodat je het volgende bekomt.



















13. Als laatste stap geef je nog een millimeterstiksel op de boord van je biaislint. Op die manier zit alles goed vast en bekom je dit!



Eens je de smaak te pakken hebt, zul je merken dat het maken van vlaggenlijnen eigenlijk niets inhoudt. Ze vormen een goeie oefening om steeds beter te kunnen stikken en ze kunnen een ruimte heel erg mooi versieren. Er zijn tal van toepassingen. Denk maar aan een geboorteslinger, maar ook aan een vlaggenlijn voor je klas of het feestje van je zoon of dochter. Misschien is het ook wel leuk om je kind de stofjes te laten kiezen. Uiteraard kunnen er ook verschillende stoffen met elkaar gecombineerd worden.

Veel naaiplezier!

1 opmerking:

  1. Vandaag met de meisjes gemaakt! Ze mochten zelf naaien en locken: DOLLE pret! Bedankt voor de uitleg. Een relaas verschijnt later op mijn blogje!

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...