zaterdag 4 mei 2013

Margot Frank, de zus van Anne

Velen kennen het verhaal van Anne Frank, maar weten daarom niet dat er nog een zus in het gezin was. Daarom las ik met veel interesse het boek 'Margot' van Sophie Zijlstra. Dit werk is een korte roman over het leven van de oudere zus van Anne. Het handelt over het jaar 1941 waarin Margot steeds meer gediscrimineerd wordt doordat ze van Joodse afkomst is.


Gegevens

Uitgegeven in 2012
Uitgeverij: Querido's Uitgeverij BV
Omslag: Brigitte Slangen
ISBN: 978 90 214 4265 5
Aantal pagina's: 246


Flaptekst

De Joodse zusjes Margot en Anne Frank voelen zich thuis in Amsterdam, waar hun ouders zich na hun vlucht uit Duitsland gevestigd hebben. Maar in de herfst van 1941 verandert alles. Margot, de oudste van de twee, wordt de toegang ontzegd tot het meisjeslyceum, het tennispark, het zwembad en de bibliotheek. Haar wereld, tot dan toe die van een zorgeloze tiener, wordt razendsnel kleiner. Dan krijgt ze te horen dat ze ook niet langer welkom is in haar roeiteam.
Margot probeert alles bij het oude te laten en het uitstapje naar Kikkereiland te organiseren dat jaarlijks wordt gehouden ter afsluiting van het roeiseizoen. Het belang van Kikkereiland neemt voor Margot steeds grotere vormen aan.


Mijn beoordeling (+/++)

Ik heb jullie al eerder verteld dat ik wel van het genre 'historische roman' hou. Daarom koos ik ook dit boek in de bieb. Ik hoorde al heel vaak dingen over Anne Frank, maar wist eigenlijk niet dat Anne nog een oudere zus had. In 'Margot' lees je hoe het de meisjes vergaat aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Voor mij was dit boek wat kort om helemaal meegenomen te worden, maar de materie boeit me enorm. Daarom vind ik het zeker wel een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de ergste Europese verschrikkingen van de afgelopen eeuwen. Het verhaal beschrijft eigenlijk maar een korte periode uit het leven van Margot Frank, maar in het tweede deel lees je ook nog hoe het uiteindelijk afloopt met de familie Frank.


Bron foto: http://historiek.net/roman-over-het-leven-van-margot-frank/18701/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...