woensdag 23 januari 2013

Sam Smith, het eerste boek uit de reeks van Jonas Boets

Zoals ik eerder al op mijn blog schreef, heeft Jonas Boets mee van het succes van Marc de Bel kunnen genieten. Nadat ik één boek van deze jonge schrijver had gelezen, was ik benieuwd naar meer. Jonas Boets speelt het dan ook slim want hij schreef een hele reeks met hetzelfde hoofdpersonage, namelijk Sam Smith. Aanvankelijk schreef deze leerkracht Nederlands boekjes voor beginnende lezers, maar algauw verlegde hij zijn leeftijdsgroep naar tienjarigen en zelfs ouder.

De reeks rond Sam Smith bestaat nu al uit acht boeken. 'Sam Smith' (2003) is de eerste in de rij en wordt gevolgd door Sam Smith en de diamant van Don Carlos (2004), Sam Smith en het duivelskruid (2005), Sam Smith en Operatie Zwarte Regen (2006), Sam Smith en de dragons (2008), Sam Smith en de wraak van Carolina (2009), Sam Smith en de code van Autumn (2010) en Sam Smith en de jacht op dokter Liu (2011).


Gegevens


Uitgever: Manteau
Uitgavejaar: 2003
Illustrator: Suana Verelst
Leeftijd: 10+
Pagina's: 256


Flaptekst

Sam Smith is een grijze muis, er gebeurt echt niets in zijn jonge leven: niets slechts, maar ook niets goeds. Wanneer hij op een dag de kans krijgt om zijn bestaan in te ruilen voor een leven op een geheime spionnenschool, grijpt hij die met beide handen. Hij komt terecht in een omgeving waar bommen ontmantelen, achtervolgingen en gokspelen dagelijkse kost zijn. Alles gaat goed tot hij een vreemde opdracht krijgt van zijn leraar December. Sam raakt verstrikt in een ingewikkelde ontvoeringszaak en probeert samen met zijn vriendin Daphné uit te pluizen hoe de vork in de steel zit…

Mijn beoordeling (+)

Het eerste boek rond Sam Smith kwam uit in de periode dat Harry Potter bij de lezende jeugd hoge ogen gooide. In het begin van de 21ste eeuw was fantasie dan ook helemaal in en waagde ik me aan een nieuwe reeks. Ik moet eerlijk toegeven dat het vroeger niet echt mijn ding was. Fantasie stelde ik gelijk aan science fiction en dat kon mij zelden bekoren. Sinds de boeken van J.K. Rowling heb ik echter mijn mening moeten herzien. Het is ongelooflijk in welke wereld je terecht komt als je de realiteit voor heel even loslaat. 

Sam Smith is een vlot geschreven boek, maar mist volgens mij nog wat punch. Dit komt deels doordat het door een heel jonge (goeie!) schrijver werd geschreven. Daarnaast is het voor Boets ook een van zijn eerste boeken voor deze leeftijdscategorie. Hij moet nog wat op zoek gaan naar zijn eigen stijl. Ik kan je dan ook al verklappen dat ik dit een van de mindere boeken uit de reeks vond, maar dat de rest een pak spannender zijn!

Meer over 'Sam Smith en de diamant van Don Carlos' lees je later op gietjes.blogspot.be.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...