woensdag 5 december 2012

Het familieportret van Jenna Blum

'Het familieportret' van Jenna Blum stond al een hele tijd op mijn leeslijstJE en het boek lag dan ook al een paar weken op mijn nachtkastje te wachten. Omdat mijn vrije tijd het laatste jaar heel erg schaars is, kwam ik er maar niet toe om aan deze turf van een kleine 500 bladzijden te beginnen. Een boete bij de bibliotheek dreigde, maar gelukkig vond ik toch nog een paar gaatjes om deze prachtige historische roman helemaal uit te lezen. Het verhaal speelt zich zowel in Duitsland als in Amerika af. Trudie en Anna zijn kort na Wereldoorlog II verhuisd naar Amerika en lieten hun verleden helemaal achter. Of dat was toch de bedoeling...


Gegevens

  • Uitgavejaar: 2004
  • Uitgeverij: De Boekerij
  • ISBN: 978-90-225-5791-4
  • Pagina's: 461
  • Oorspronkelijke titel: Those Who Save Us

Flaptekst

Het familieportret is een gepassioneerd maar gedoemd liefdesverhaal en een indringend portret van een moeder-dochterrelatie, dat de lezer nog lang zal bijblijven.

Is alles geoorloofd in oorlogstijd? Vijftig jaar lang heeft Anna Schlemmer geweigerd te praten over haar leven in Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Anna's dochter Trudy herinnert zich niet veel: zij was nog maar vier toen zij en haar moeder door een Amerikaanse soldaat werden bevrijd en met hem meegingen naar Minnesota. Maar ze bezit één bewijsstuk uit het verleden: een familieportret waarop zijzelf staat, samen met haar moeder en een nazi-officier. Gedreven door schuldgevoel over wie haar voorouders zouden kunnen zijn, gaat Trudy op onderzoek uit. Zal ze erin slagen de waarheid over haar moeders verleden boven tafel te krijgen?

Mijn beoordeling (++/+++)

Een roman verweven met geschiedenis is voor mij ideaal. Zeemzoete verhalen lees ik ook heel erg graag, maar historische romans hebben net altijd dat tikkeltje meer. Ze combineren twee dingen die mij nauw aan het hart liggen. Daarom stond ik eigenlijk al heel positief tegenover 'Het familieportret'. Soms zijn de verwachtingen echter zo hoog dat het boek die helemaal niet kan inlossen. Dan blijf je wat ontgoocheld achter en grijp je onmiddellijk naar een ander werk. Na het lezen van het werk van Jenna Blum bleef ik echter heel erg positief. Het beeld van de oorlog en het leven daarna dat geschetst wordt, is realistisch en scherp weergegeven. Iedereen kent de gruwel uit de Tweede Wereldoorlog, maar dit boek brengt je echt bij de mensen die in die tijden moesten zien te overleven. Ik zou dit boek iedereen dan ook aanraden! Je moet er je tijd voor nemen, maar 'Het familieportret' leest heel erg vlot!


Bron foto: 
http://www.literatuurplein.nl/boekdetail.jsp?boekId=697905

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...