zondag 4 november 2012

Ik kan in het donker zien van Karin Fossum

Als afsluiter van de herfstvakantie las ik het boek 'Ik kan in het donker zien' van Karin Fossum. De verhalen van deze schrijfster liggen volgens mij in de lijn van Aspe, Deflo, Indridason en nog zovele anderen. Ik verwachtte dus geen vernieuwing toen ik dit boek koos en die kwam er ook niet. Het boek is een ideaal tussendoortje, maar heeft er nu weer voor gezorgd dat ik zin heb in een echt goed, dik boek. Nog even tussen mijn lijstje kijken wat het wordt. Keuze genoeg :).


Gegevens

  • Originele titel: Jeg kan sei morket
  • Uitgave: 2011
  • Vertaald door: Lucy Pijttersen
  • Uitgave in het Nederlands: 2012
  • ISBN: 978 90 223 2671 8
  • Uitgever: Manteau
  • Pagina's: 231
  • Omslagontwerp: Wil Immink
  • Omslagfoto: Greg M. Herringer / Getty Images

Flaptekst

Riktor is een eenzame man van rond de veertig die in een geriatrisch verpleegtehuis werkt. Hij heeft een hekel aan zijn patiƫnten en viert zijn sadistische lusten op hen bot. Zijn eenzaamheid doet hem toenadering zoeken tot zwerver Arnfinn. Als hij deze bij hem thuis betrapt op diefstal, voelt hij zich zo verraden dat hij Arnfinn met een hamer doodslaat. Hij begraaft het lichaam in de tuin.
Wanneer er een verdacht sterfgeval is in het verpleegtehuis, wordt Riktor verdacht van moord en opgepakt. In de gevangenis maakt hij vrienden, het verblijf doet hem goed.
Wanneer Riktor vrijkomt, is hij vastbesloten voortaan het rechte pad te bewandelen. Maar als in zijn tuin de heupfles van de zwerver gevonden wordt, gaat hij opnieuw achter de tralies. Ditmaal is het lot hem minder gunstig gezind.


Mijn beoordeling (+)

Aangezien ik al behoorlijk wat thrillers heb gelezen, kan ik dit werk gaan vergelijken. Het is op zich geen slecht verhaal en het leest ook makkelijk en vlot, maar er zit weinig vernieuwing in. De tekst op de achterflap van het boek verklapt volgens mij ook veel te veel. Eigenlijk heb je het boek al gelezen wanneer je die paar regels hebt doorgenomen. De tekst op de achterkant van een boek moet de lezer aanzetten om dit werk te lezen, maar het heeft niet de bedoeling om het verhaal al helemaal uit de doeken te doen. Dat is hier jammer genoeg wel gebeurd.


Bron foto:
http://www.crimezone.nl/web/Thriller/9789460412967_Ik-kan-in-het-donker-zien.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...