woensdag 31 oktober 2012

Ik was negen toen ik moest trouwen

Stel je voor, pas negen jaar zijn en moeten trouwen van je ouders. In onze Westerse cultuur is het ondenkbaar, maar tot op vandaag gebeurt het nog steeds met heel jonge meisjes uit het Midden Oosten. Ze zijn nog maar een kind en moeten een huishouden runnen. Daarnaast wordt nog eens verwacht dat ze zich op zo'n jonge leeftijd ook al op seksueel vlak gaan openstellen, terwijl ze daar helemaal nog niet klaar voor zijn. Het wordt tijd dat er van Europa uit iets aan deze praktijken wordt gedaan want hun leven is nog maar amper begonnen en het lijkt eigenlijk al afgelopen. Dit zijn meisjes zonder toekomst als ze niet geholpen worden.


Gegevens

  • Schrijfsters: Nojoud Ali en Delphine Minoui
  • Uitgave: 2009
  • Vertaald uit het Frans
  • Vertaald door: S. Taggenbrock
  • ISBN: 978 90 8990 084 5
  • Uitgever: Arena
  • Pagina's: 192

Flaptekst

Ik heet Nojoud en ik kom uit Jemen. Mijn ouders hebben me gedwongen te trouwen met een man die drie keer zo oud was als ik en die me seksueel misbruikte en sloeg. Op een dag ging ik de deur uit om brood te kopen en besloot toen dat ik niet meer terug zou gaan. Ik ging naar de rechtbank en vroeg om bescherming. Ik bleef daar wachten, net zolang tot een rechter bereid was naar me te luisteren.

Mijn beoordeling (++)

Dit boek handelt over Jemen en zijn tradities. In Europa en Vlaanderen horen wij heel weinig over dit land en daarom vind ik het leerrijk om een boek over deze cultuur met die tradities te lezen. Het is schokkend om te beseffen dat kinderen waar ik dagelijks les aan geef, moeten trouwen. Vanaf die dag hebben ze eigenlijk geen toekomst meer. Het gebeurt heel zelden dat zo'n gedwongen huwelijk goed afloopt en in dit verhaal is het zelfs een ware nachtmerrie. Er moet opgekomen worden voor deze meisjes zodat ze niet blijvend onrecht worden aangedaan.
Het boek las heel erg vlot en heeft mij zeker en vast iets bijgebracht. Sommige waargebeurde verhalen zijn niet altijd even goed geschreven, maar 'Ik was negen toen ik moest trouwen' heeft mij geboeid van begin tot einde.


Bron foto:
http://www.bol.com/nl/p/ik-was-negen-toen-ik-moest-trouwen/1001004006516513/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...